eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
3-4/2015
vol. 10
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Analiza funkcji wykonawczych u chłopców z ADHD

Bartosz Jakub Piasecki
,
Agnieszka Nowogrodzka

Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2015; 10, 3–4: 110–115
Data publikacji online: 2016/02/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Cel pracy: Analiza sprawności funkcji wykonawczych u chłopców ze zdiagnozowaną nadpobudliwością psychoruchową z deficytami uwagi (attention deficit hyperactivity disorder – ADHD).

Materiał i metody: W badaniach wzięło udział 20 chłopców w młodszym wieku szkolnym (7–11 lat) oraz 20 chłopców zdrowych włączonych do grupy kontrolnej (7–11 lat). Badanie funkcji wykonawczych zostało przeprowadzone przy wykorzystaniu Testu sortowania kart z Wisconsin (WCST).

Wyniki: Analiza wyników wykazała, że grupa badana istotnie różni się (na poziomie p < 0,05) od grupy kontrolnej dla wskaźników WCST: liczba błędów ogółem (t = 2,386), procent błędów (t = 2,288), odpowiedzi perseweracyjne (t = 2,405), procent odpowiedzi perseweracyjnych (t = 2,311), procent odpowiedzi pojęciowych (t = –2,662). Natomiast różnica dla wskaźników WCST: błędy perseweracyjne (t = 2,854), procent błędów perseweracyjnych (t = 2,850), błędy nieperseweracyjne (t = 4,282), procent błędów nieperseweracyjnych (t = 4,112) oraz liczba zaliczonych kategorii

(t = –3,056), jest istotna na poziomie p < 0,01.

Wnioski: Chłopcy z ADHD w wieku 7–11 lat istotnie statystycznie różnią się pod względem uzyskanych wyników w teście WCST od grupy kontrolnej. Dzieci te popełniały więcej błędów, częściej persewerowały, zaliczały mniej kategorii, rzadziej odpowiadały zgodnie z pojęciowymi przesłankami. Może to świadczyć o obniżonych zdolnościach wykonawczych do organizowania, kierowania i kontrolowania poznawczej aktywności u chłopców z ADHD.

Aim of the study: To evaluate executive functions in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD).

Material and methods: Twenty boys with ADHD (aged 7-11) participated in the study along with 20 healthy boys (aged 7-11) who comprised the control group. We used the Wisconsin Card Sorting Test (WCST) to analyze executive functions in the research and control group.

Results: The analysis of the results showed significant differences (p < 0.05) between the research and control group in the following WCST indicators: total mistakes (t = 2.386), percentage of mistakes (t = 2.288), perseverative answers (t = 2.405), percentage of perseverative answers (t = 2.311), and percentage of conceptual answers (t = –2.662). For the following WCST indicators the differences were significant at p < 0.01: perseverative mistakes (t = 2.854), percentage of perseverative mistakes (t = 2.850), non-perseverative mistakes (t = 4.282), percentage of non-perseverative mistakes (t = 4.112), finished categories (t = –3.056).

Conclusions: Analysis of the results shows that there are significant differences in functioning of executive functions between boys with and without ADHD measured by the WCST. Children with ADHD showed reduced ability to modify the course of thinking and to organize and control their cognitive activity.
słowa kluczowe:

ADHD, funkcje wykonawcze, dzieci, funkcje poznawcze

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.