Neuropsychiatria i Neuropsychologia
eISSN: 2084-9885
ISSN: 1896-6764
Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
SCImago Journal & Country Rank
1-2/2025
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

STRESmisja jako nowe narzędzie do redukcji stresu i poprawy nastroju: badanie potwierdzające słuszność koncepcji

Edyta Bonk
1
,
Katarzyna Archanowicz-Kudelska
2
,
Joanna H. Śliwowska
3

  1. Faculty of Psychology in Sopot, SWPS University, Warsaw, Poland
  2. Department of Economic Psychology, Kozminski University, Warsaw, Poland
  3. Laboratory of Neurobiology, Faculty of Veterinary Medicine and Animal Science, Poznań University of Life Sciences, Poznań, Poland
Neuropsychiatria i Neuropsychologia 2025; 20, 1–2: 48–58
Data publikacji online: 2025/08/27
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp i cel pracy:
W erze post-COVID-19 istnieje potrzeba rozwijania odporności psychicznej, aby skutecznie radzić sobie ze stresorami. Dlatego opracowano psychoedukacyjną grę karcianą o nazwie STRESmisja. Gra składa się z 54 kart odnoszących się do pracy z ciałem (Soma), psychiką (Psyche) oraz kontaktów społecznych (Polis). Celem badania było porównanie subiektywnego poziomu stresu oraz nastroju przed i po grze w grupie studentów i seniorów. Dodatkowo badano atrakcyjność tego narzędzia i jego elementów oraz chęć zakupu gry.

Materiał i metody:
Badania przeprowadzono na 206 uczestnikach w dwóch grupach wiekowych: studentach Uniwersytetu SWPS (n = 102) oraz słuchaczach Uniwersytetu Trzeciego Wieku (n = 104). W badaniu 1. oceniano wpływ gry na odczuwany subiektywny poziom stresu (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego STRESometrem) i subiektywny poziom nastroju (za pomocą narzędzia – elementu gry nazwanego Barometrem Nastroju) przed i po jednorazowej rozgrywce. W badaniu 2. przeprowadzonym na 114 osobach dokonano oceny gry na podstawie autorskiego kwestionariusza (ankiety z pytaniami zamkniętymi i otwartymi).

Wyniki:
Stwierdzono zmniejszenie subiektywnego poziomu stresu i wzrost deklarowanego poziomu nastroju w obu grupach wiekowych po zagraniu w STRESmisję. Wpływ na poziom stresu był wyraźniejszy u studentów, a wyniki nie różniły się między grupami pod względem nastroju. Większość uczestników oceniła grę jako atrakcyjną i wartą zakupu, ale w przypadku studentów wyniki były bardziej znaczące.

Wnioski:
Przeprowadzone badania pilotażowe wskazują na to, że gra karciana STRESmisja może być narzędziem obniżającym subiektywne odczucie stresu i wzrost deklarowanego nastroju zarówno w grupie studentów, jak i seniorów.



Introduction and aim:
In the post-COVID-19 era, mental resilience is crucial to cope with stress effectively. Thus, a psycho-educational game called STRESSmission was created. It consists of 54 cards divided into sections relating to the body (Soma), the psyche (Psyche), and social interactions (Polis). The aim of the study was to compare the subjective stress and mood levels before and after the game in group of students and seniors. Additionally, a survey was conducted on its attractiveness and the desire to purchase the game.

Material and methods:
The study was conducted among 206 participants in two age groups: students (n = 102) and seniors (n = 104). In Study 1, the impact of the game on stress levels was measured using a tool (a game element) called the STRESSometer, while mood swings were measured by the Mood Barometer. Study 2 evaluated the game using a customized questionnaire with open-ended questions, among 114 participants to assess its attractiveness and the desire to purchase the game.

Results:
We found a decrease in subjective stress levels and an increase in reported mood levels in both groups after playing STRESSmission, with the effect on stress levels more pronounced in students, and no difference between groups in mood. Most participants rated the game as attractive and worth buying, with more significant results for students.

Conclusions:
We provided preliminary evidence that the STRESSmission game can be a tool for lowering subjective feelings of stress and improving mood in students and seniors.

słowa kluczowe:

stres, gra, techniki antystresowe, odporność psychiczna, psychoedukacja, STRESmisja

© 2025 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.