Henry Vandyke Carter [Public domain]/Wikimedia Commons

Dysfunkcje dna miednicy po porodzie: czynniki ryzyka

Co konkretnie wpływa na poporodowe dysfunkcje dna miednicy u pierworódek? I jakie znaczenie mają w tym kontekście problemy z mięśniami dna miednicy przed ciążą? Najnowsze badanie opublikowane w European Journal Obstetrics, Gynecology and Reproductive Biology odpowiada na te pytania.
W prospektywnym badaniu kohortowym zagnieżdżonym w większym projekcie SCOPE (Screening for Pregnancy Endpoints), wzięło udział 1482 kobiet, które wypełniły kwestionariusz dotyczący dysfunkcji dna miednicy (Australian Pelvic Floor Questionnaire) we wczesnej ciąży oraz 12 miesięcy po porodzie (1060 z tych kobiet).

Dane z kwestionariusza zostały przeanalizowane z użyciem wieloczynnikowej regresji logistycznej.

Podczas badania wyróżniono istotne (p<0,05) przedciążowe czynniki ryzyka dla poporodowych dysfunkcji dna miednicy (PFD). To: palenie papierosów (iloraz szans: OR:2,2-4,6), powtarzające się zakażenia układu moczowego (OR 2.2–17.3), wysoki obwód bioder (OR1.4–1.6), intensywne ćwiczenia fizyczne (OR 3.1–17.9), indukcja porodu (OR 1.5–2.3), poród kleszczowy (OR 1.8–8.8), i pęknięcie krocza 3. stopnia (OR 2.4–2.7).

Cesarskie cięcie podczas porodu łączyło się z mniejszym ryzykiem wysiłkowego nietrzymania moczu (OR 0.3–0.5).

Inne powszechne i istotne (p < 0.05) przedciążowe czynniki ryzyka różnych typów PFD to zdiagnozowana depresja (OR 1.6–2.1), wysoki wskaźnik BMI (OR 3.1), wytężone ćwiczenia sportowe (OR 1.3–2.2), powtarzalne infekcje układu moczowego (OR 1.5–2.5) oraz niski poziom wykształcenia (OR 1.5–1.6).

Badacze wnioskują, że najważniejszym czynnikiem ryzyka dla poporodowych dysfunkcji dna miednicy jest obecność podobnych objawów jeszcze przed ciążą, połączona z czynnikami istotnymi podczas przebiegu porodu. Obwód bioder wydaje się lepszym predyktorem dla PFD niż wskaźnik masy ciała BMI.