
Projekt rozporządzenia w sprawie pilotażu e-rejestracji
Tagi: | e-rejstracja, rozporządzenie, pilotaż centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej AOS oraz programów zdrowotnych, Rządowe Centrum Legislacji, RCL, projekt |
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało 10 czerwca skierowany do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych.
Projekt rozporządzenie wydłużył etap przygotowania i realizacji programu pilotażowego do 31 grudnia 2025 r. Zmiana ta ma bezpośredni związek ze zmianą innych terminów określonych w rozporządzeniu – jak terminu etapu ewaluacji – który ma się zakończyć do 28 lutego 2026 r., ponadto etap ewaluacji programu pilotażowego po zakończeniu etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego zostanie skrócony z czterech do dwóch miesięcy.
Wprowadzane zmiany są podyktowane potrzebą przetestowania modelu centralnej elektronicznej rejestracji, w tym rozwiązań informatycznych, w związku z możliwością prowadzenia centralnej elektronicznej rejestracji po zakończeniu programu pilotażowego.
Konsekwencją wprowadzanych w projekcie rozporządzenia zmian będzie:
- skrócenie do miesiąca terminu na sporządzenie przez Centrum e-Zdrowia sprawozdania końcowego z realizacji programu pilotażowego, który zaczyna biec od dnia zakończenia etapu realizacji programu pilotażowego,
- skrócenie do dwóch miesięcy terminu na przekazanie przez Narodowy Fundusz Zdrowia do ministra właściwego do spraw zdrowia oceny wyników programu pilotażowego sporządzonego na podstawie sprawozdania Centrum e-Zdrowia, o którym mowa w § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b rozporządzenia, termin ten zaczyna biec od dnia zakończenia etapu realizacji programu pilotażowego.
Zgodnie z projektem zawarcie umowy na realizację programu pilotażowego pomiędzy świadczeniodawcą a funduszem możliwe będzie do 1 grudnia 2025 r., a więc do miesiąca przed zakończeniem etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego. Powyższe umożliwi wykonanie ww. umowy i jednocześnie osiągnięcie celów programu pilotażowego, w szczególności prowadzenie oraz bieżące aktualizowanie w systemie P1 przez realizatorów programu pilotażowego harmonogramów przyjęć oraz danych o terminach udzielania świadczenia dla zakresów świadczeń opieki zdrowotnej objętych programem pilotażowym. Jednocześnie projekt określa, że realizatorzy programu pilotażowego mogą być wyłaniani w drodze otwartego naboru przeprowadzanego przez fundusz w terminie do 1 grudnia 2025 r.
Projektowane rozporządzenie wprowadziło zmianę warunku rozliczenia ostatniego miesiąca realizacji programu pilotażowego. W wyniku proponowanej zmiany, po zakończeniu etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego przy weryfikacji realizacji obowiązków umieszczenia przez realizatora programu pilotażowego w harmonogramie przyjęć świadczeniobiorców, którym nie został przydzielony termin udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej objętego programem pilotażowym, z zachowaniem kolejności zgłoszeń centralnych oraz niezwłocznego poinformowania o powyższym tych świadczeniobiorców, warunkiem wystarczającym będzie złożenie oświadczenia o realizacji obowiązku, o którym mowa w § 19 ust. 2 i 3 rozporządzenia, przez realizatora programu pilotażowego.
Projekt rozporządzenia zmienił zakres danych przekazywanych przez Centrum e-Zdrowia funduszowi w celu rozliczenia programu pilotażowego. W efekcie proponowanej zmiany zakres danych uwzględniał będzie – w zakresie zrealizowanych świadczeń, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia – informację o wykonaniu pobrania materiału z szyjki macicy w celu wykonania przesiewowego testu molekularnego HPV HR oraz badania cytologicznego, na podłożu płynnym (LBC), w przypadku dodatniego wyniku testu molekularnego HPV HR. Informację w powyższym zakresie przekazywać będzie NFZ. Powyższe zapewni kompletność i spójność informacji w zakresie zrealizowanych świadczeń, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia.
Ponadto projektowane rozwiązanie wprowadziło zmianę w załączniku do rozporządzenia w tabeli 2. W załączniku, w zakresie dotyczącym określenia wysokości jednorazowego ryczałtu za udostępnienie w systemie P1 przez realizatora programu pilotażowego danych o terminach udzielania świadczeń, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, dodano przepis określający możliwość obliczenia jednorazowego ryczałtu dla świadczeniodawcy, który nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej w latach 2023 i 2024.
Zmiana ta umożliwia określenie wysokości jednorazowego ryczałtu dla realizatora programu pilotażowego udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia za udostępnienie w systemie P1 przez realizatora programu pilotażowego danych o terminach udzielania świadczeń, który nie udzielał świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w 2023 i 2024 r.
Powyższa zmiana nie wpłynie na koszt realizacji programu pilotażowego, umożliwi natomiast przyznanie jednorazowego ryczałtu realizatorom programu pilotażowego, którzy nie udzielali świadczeń opieki zdrowotnej, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, w latach 2023 i 2024, a udzielali takich świadczeń w 2025 r.
Zaproponowano, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie 30 czerwca 2025 r.
Poniżej pełna treść rozporządzenia ws. programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji.
Uwagi do projektu – w wersji edytowalnej – można wysyłać na adres: dep-ez@mz.gov.pl – do 7 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.
Przeczytaj także: „Lekarskie last minute – oceniamy pomysł Rafała Brzoski”.