en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Analiza porównawcza wybranych elementów systemu szkolnictwa pielęgniarskiego na poziomie licencjatu w Polsce i w Finlandii

Tomasz Cuber
,
Katarzyna Figarska
,
Barbara Ślusarska
,
Danuta Zarzycka
,
Beata Dobrowolska

Data publikacji online: 2011/11/07
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Dynamika zmian współczesnej rzeczywistości ma wpływ na wzrost potrzeb ludzkich w różnych dziedzinach życia. Aby je zaspokoić,
należy modyfikować i ulepszać edukację, która pełni niezwykle ważną funkcję w poznaniu rzeczywistości i odpowiednim jej zrozumieniu.
Szczególnie w edukacji pielęgniarskiej odgrywa ona ogromną rolę, aby jak najlepiej móc sprostać wymaganiom stawianym przez
ewentualnych pacjentów/klientów. Pomysły na zmiany zwykle są czerpane z dorobków innych krajów, co ma na celu optymalizację rodzimego
systemu edukacji. Z tego powodu istotne jest dokonywanie analizy porównawczej systemów szkolnictwa. Ma ono na celu wychwycenie
pozytywnych oraz negatywnych stron wprowadzanych do edukacji zmian oraz ewentualną ich korektę.

Cel pracy. Celem niniejszego opracowania była analiza porównawcza teoretycznych założeń funkcjonowania systemów pielęgniarskich
szkolnictwa wyższego na poziomie licencjatu w dwóch wybranych instytucjach edukacyjnych w Polsce i Finlandii. Analiza dotyczyła charakterystyki
celów kształcenia, programów nauczania oraz realizowanych treści w dwóch reprezentatywnych instytucjach edukacji pielęgniarskiej,
czyli Wydziału Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Lublinie i Wydziału Opieki Zdrowotnej i Nauk
Społecznych Politechniki Mikkeli w Savonlinnie.

Materiał i metody. W opracowaniu zastosowano metodę monografii pedagogicznej oraz technikę analizy dokumentów, a następnie dokonano
zabiegów komparatystycznych z uwzględnieniem założeń pedagogiki porównawczej. Miało to na celu wykrycie podobieństw
i różnic analizowanych systemów edukacyjnych.

Wyniki i wnioski. Wyniki badania wykazały elementy wspólne dla obu systemów kształcenia pielęgniarek oraz znacząco różne w proponowanej
ofercie edukacji.

Problemy Pielęgniarstwa 2011; 19 (3): 273–281

Introduction. The dynamics of changes in the modern world influences the increase of human needs in different lives domains. There is
a constant necessity to fulfill them and it should be done by modification and development of education that plays the important role in
learning about reality and understanding it in the appropriate way. It is especially important for nursing education for fulfillment of the
requirements of potential patients/clients. The ideas for changes are usually drawn on the experience of the other countries what is aimed
at optimising the national educational system. To do it, comparative analysis of educational systems is very functional. Its aim is to identify
some positive and some negative points of changes being introduced in education and eventual corrections.

Aim of the study. The aim of the study was to comparatively analyse the theoretical assumptions of functioning the higher nursing educational
systems on the bachelor level in two chosen educational institutions in Poland and Finland. The analysis concerns on the characteristics
of learning goals, educational curricula and contents of education in two representative institutions of nursing education: Faculty of Nursing
and Health Sciences, The Medical University of Lublin and Institute of Health Care and Social Sciences, Mikkeli Polytechnics in Savonlinna.

Material and methods. The method of pedagogical monograph and the technique of document analysis were used in the study. Next, the
comparative procedures were implemented with using the assumptions given by comparative pedagogy to aim the similarities and differences
between the analysed educational systems.

Results and conclusions. The study showed the joint elements for both nursing educational systems and significantly different ones in the
educational offer in both countries.

Nursing Topics 2011; 19 (3): 273–281
słowa kluczowe:

system kształcenia pielęgniarek; poziom licencjacki edukacji pielęgniarskiej; Polska; Finlandia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.