en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Analiza stresu związanego z akulturacją oraz strategii radzenia sobie ze stresem wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie

Małgorzata Szkup
1
,
Paulina Polakiewicz
1
,
Daria Schneider-Matyka
1
,
Anna Jurczak
1
,
Marzanna Stanisławska
1
,
Sylwia Wieder-Huszla
1
,
Artur Kotwas
1
,
Anna Karakiewicz
2
,
Elżbieta Grochans
1

1.
Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
2.
Studenckie Koło Naukowe przy Samodzielnej Pracowni Rehabilitacji Medycznej, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin
Data publikacji online: 2014/06/05
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Współcześnie obserwuje się coraz częstsze występowanie zjawiska migracji edukacyjnej. Studenci międzynarodowi przebywający w kraju odmiennym kulturowo podlegają akulturacji. Proces ten ma charakter indywidualny, a na jego przebieg wpływa wiele czynników.

Cel. Celem pracy była analiza obszarów wpływających na poczucie stresu związanego z akulturacją wśród studentów English Program Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie oraz ocena ich strategii radzenia sobie ze stresem.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono w latach 2011–2012 metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wzięło udział 129 studentów medycyny, w tym 77 kobiet oraz 52 mężczyzn. Średni wiek ankietowanych wynosił 22,66 lata. Do oceny stresu akulturacyjnego zastosowano skalę Acculturative Stress Scale for International Students (ASSIS). Do analizy strategii radzenia sobie ze stresem użyto skali Brief COPE. Udział w badaniu był anonimowy i dobrowolny. Analizy statystycznej dokonano za pomocą współczynników korelacji liniowych Pearsona i rang Spearmana.

Wyniki. Na podstawie uzyskanych wyników badań wyznaczono średni poziom stresu związanego z akulturacją — 79,15 punktów. Ankietowani za najbardziej odczuwalne aspekty stresu związanego ze zmianą otoczenia kulturowego podawali: tęsknotę za domem, szok kulturowy oraz inne niespecyficzne czynniki.

Wnioski.

1. Podjęcie studiów w obcym kraju wiąże się z narażeniem młodych ludzi na stres związany z akulturacją. Studenci z krajów skandynawskich w zetknięciu z polską rzeczywistością radzą sobie dość dobrze, uskarżając się głównie na tęsknotę za domem.

2. Wdrażanie programów integracyjnych przez państwo przyjmujące studentów obcokrajowców może stanowić istotne źródło wsparcia w procesie akulturacji.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (1): 74–81



Introduction. Nowadays we can observe an increase in educational migration. International students staying in a foreign country are in the process of acculturation. This process is individual and dependent on many factors.

Aim. The aim of this study was to analyze acculturative stress experienced by Scandinavian students of the Pomeranian Medical University in Szczecin, Poland. Variables taken into consideration were: perceived discrimination, homesickness, fear, perceived hate, culture shock, guilt, and other non-specific factors.

Material and methods. This survey-based study was conducted between 2011–2012. It involved 129 medical students from the Scandinavian countries, including 77 women and 52 men. The average age of respondents was 22.66 years. Acculturative stress was assessed with the Acculturative Stress Scale for International Students (ASSIS) developed by D.S. Sadhu and B.R. Asrabadi. Stress-coping strategies were analyzed with Carver’s Brief Cope Scale. Participation in the survey was anonymous and voluntary. A statistical analysis was performed using the Pearson product-moment correlation coefficient and the Spearman’s range correlation coefficient.

Results. Based on the results, the average level of acculturative stress was established (79.15 points). The worst aspects of acculturative stress in respondents’ opinions were: homesickness, culture shock, and other nonspecific factors (e.g. problems with communication, social isolation, threats to cultural identity, lower social status than in the country of origin).

Conclusions.

1. Studying in a foreign country entails acculturative stress. Scandinavian students in Poland are doing quite well. They mainly complain about homesickness.

2. Integration programs implemented by host countries can be a significant support for foreign students.

Nursing Topics 2014; 22 (1): 74–81

 

słowa kluczowe:

kultura; stres psychologiczny; adaptacja psychologiczna

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.