eISSN: 1644-4116
ISSN: 1429-8538
Psychoonkologia
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
4/2014
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
więcej
 
 
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Powikłania neurologiczne u dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną w trakcie leczenia a występowanie następstw neuropsychologicznych po jego zakończeniu

Karolina Faber, Marzena Samardakiewicz, Joanna Zawitkowska, Agnieszka Zaucha-Prażmo, Ewa Dudkiewicz, Jerzy R. Kowalczyk

Psychoonkologia 2014, 4: 144–152
Data publikacji online: 2015/03/05
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW
EndNote
BIB
JabRef, Mendeley
RIS
Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
 
Chemioterapeutyki stosowane w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej u dzieci (ALL) mogą prowadzić do wystąpienia powikłań neurologicznych (centralnych i obwodowych). W grupie 1855 dzieci z ALL leczonych w Polsce protokołem ALL-IC 2002 u 250 (13,5%) doszło do ich wystąpienia. Celem badania była ocena związku między występowaniem powikłań neurologicznych a funkcjonowaniem neuropsychologicznym dzieci wyleczonych z ALL. Jako pilotaż przeprowadzono badania pacjentów z jednego ośrodka (Lublin). Opracowano baterię testów neuropsychologicznych, którymi przebadano 3 grupy: 1) dzieci wyleczone z ALL, u których w trakcie leczenia doszło do powikłań – grupa kliniczna (CG); 2) pacjenci w trakcie leczenia – grupa kliniczna prospektywna (PCG), 3) dzieci zdrowe dobrane wg wieku i płci (CtrG). W porównaniu ze zdrowymi dziećmi w obu grupach klinicznych stwierdzono obniżenie IQ. U dzieci wyleczonych z ALL, u których wystąpiły komplikacje neurologiczne, stwierdzono więcej specyficznych trudności neuropsychologicznych niż w pozostałych grupach. Dwoje z czworga dzieci z tej grupy miało zaburzenia o typie dysleksji. Uzyskane wyniki wymagają rozszerzenia o pacjentów leczonych w innych ośrodkach.

Due to chemotherapeutical agents used in ALL treatment protocols, the neurological toxicity can be observed. In a group of 1855 children with ALL treated according to the ALL-IC 2002 protocol, 250 (13.5%) cases of neurological (both central and peripheral) toxicities occurred. As a pilot study, only patients from the Lublin center entered the study. A battery of neuropsychological tests were administered in 3 studied groups: 1. Survivors with treatment-related acute neurological toxicities history – clinical (CG); 2. Patients during treatment – prospective clinical (PCG), and 3. Matched healthy controls (CtrG). The aim of our study was to evaluate the connection between the occurrence of neurological toxicities during treatment for ALL and neuropsychological late effects in children after treatment completion. We found a lower IQ level in both clinical groups as compared to healthy controls. In CG patients we found more specific neuropsychological difficulties than in PCG and controls. In 2 from 4 CG patients we diagnosed dyslexia-like disorders. Our findings need further research based on CG patients from other pediatric onco/hematology wards.
słowa kluczowe:

dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną (ALL), powikłania neurologiczne, następstwa neuropsychologiczne

referencje:
Langer T, Martus P, Ottensmeier H, Hertzberg H, Beck JD, Meier W. CNS late-effects after ALL therapy in childhood. Part III: Neuropsychological performance in long-term survivors of childhood ALL: Impairments of concentration, attention, and memory. Med Pediatr Oncol 2002; 38: 320-328. 
Kembhavi SA, Somvanshi S, Banavali S, Kurkure P, Arora B. Pictorial essay: Acute neurological complications in children with acute lymphoblastic leukemia. Indian J Radiol Imaging 2012; 22: 98-105. 
Reddy AT, Witek K. Neurologic complications of chemotherapy for children with cancer. Curr Neurol Neurosci Rep 2003; 3: 137-142. 
Ochs JJ. Neurotoxicity due to central nervous system therapy for childhood leukemia. Am J Pediatr Hematol Oncol 1989; 11: 95-105. 
Pui CH, Howard SC. Current management and challenges of malignant disease in the CNS in paediatric leukaemia. Lancet Oncol 2008; 9: 257-268. 
Buizer AI, de Sonneville LM, Veerman AJ. Effects of chemotherapy on neurocognitive function in children with acute lymphoblastic leukemia: a critical review of the literature. Pediatr Blood Cancer 2009; 52: 447-454. 
Zając-Spychała O, Wachowiak J. Odległe następstwa leczenia zapobiegającego rozwojowi nacieków białaczkowych w ośrodkowym układzie nerwowym u dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną: wysokie dożylne dawki metotreksatu versus napromienienie ośrodkowego układu nerwowego – przegląd piśmiennictwa. Medycyna Wieku Rozwojowego 2012; 2: 128-138. 
Jansen NC, Kingma A, Schuitema A, Bouma A, Veerman AJ, Kamps WA. Neuropsychological outcome in chemotherapy-only-treated children with acute lymphoblastic leukemia. J Clin Oncol 2008; 26: 3025-3030. 
Conklin HM, Krull KR, Reddick WE, Pei D, Cheng C, Pui CH. Cognitive outcomes following contemporary treatment without cranial irradiation for childhood acute lymphoblastic leukemia. J Natl Cancer Inst 2012; 104: 1386-1395. 
Mennes M, Stiers P, Vandenbussche E, et al. Attention and information processing in survivors of childhood acute lymphoblastic leukemia treated with chemotherapy only. Pediatr Blood Cancer 2005; 44: 478-486. 
Kaemingk KL, Carey ME, Moore IM, et al. Math weaknesses in survivors of acute lymphoblastic leukemia compared to healthy children. Child Neuropsychol 2004; 10: 14-23. 
von der Weid N, Mosimann I, Hirt A, et al. Intellectual outcome in children and adolescents with acute lymphoblastic leukaemia treated with chemotherapy alone: age- and sex-related differences. Eur J Cancer 2003; 39: 359-365. 
Matczak A, Piotrowska A, Ciarkowska W. Skala Inteligencji D. Wechslera dla dzieci – wersja zrewidowana (WISC-R). Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1997. 
Brickenkamp R. Test D2. Test badania uwagi. Podręcznik. ERDA, Warszawa 2003. 
Weidlich S, Lamberti G. DUM – Diagnozowanie Uszkodzeń Mózgu wg Hillersa. Podręcznik. ERDA, Warszawa 1996. 
Jaworowska A. Test Sortowania Kart z Wisconsin WCST. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 2002. 
Reynolds CR. Comprehensive Trail-Making Test. Pro-ed, Austin, Texas 2002. 
Halsey C, Buck G, Richards S, Vargha-Khadem F, Hill F, Gibson B. The impact of therapy for childhood acute lymphoblastic leukaemia on intelligence quotients; results of the risk-stratified randomized central nervous system treatment trial MRC UKALL XI. J Hematol Oncol 2011; 4: 42. 
Campbell LK, Scaduto M, Sharp W, et al. A meta-analysis of the neurocognitive sequelae of treatment for childhood acute lymphocytic leukemia. Pediatr Blood Cancer 2007; 49: 65-73. 
Waber DP, Queally JT, Catania L, et al. Neuropsychological outcomes of standard risk and high risk patients treated for acute lymphoblastic leukemia on Dana-Farber ALL consortium protocol 95-01 at 5 years post-diagnosis. Pediatr Blood Cancer 2012; 58: 758-765. 
Krull KR, Brinkman TM, Li C, et al. Neurocognitive outcomes decades after treatment for childhood acute lymphoblastic leukemia: a report from the St Jude lifetime cohort study. J Clin Oncol 2013; 31: 4407-4415. 
Mitby PA, Robison LL, Whitton JA, et al. Utilization of special education services and educational attainment among long-term survivors of childhood cancer: a report from the Childhood Cancer Survivor Study. Cancer 2003; 97: 1115-1126.
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe