en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Możliwości i bariery rozwoju zawodowego pielęgniarek w opinii uczestników specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego

Grzegorz Nowicki
,
Beata Chilimoniuk
,
Mariusz Goniewicz
,
Marek Górecki

Data publikacji online: 2013/01/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Rozwój zawodowy to proces, który przebiega w czasie i w ramach ogólnego rozwoju człowieka. Dotyczy on wszystkich pracowników,
w tym przede wszystkim personelu systemu ochrony zdrowia (lekarzy, pielęgniarek, położnych, ratowników medycznych). Stały
rozwój nauk medycznych powoduje, że pielęgniarki zobowiązane są do uzyskania wysokich kwalifikacji zawodowych, zdobycia wielu
umiejętności i aktualizowania wiedzy potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania we współczesnym systemie ochrony zdrowia.

Cel pracy. Celem pracy było przedstawienie motywów, którymi kierują się pielęgniarki przy podejmowaniu różnych form kształcenia
podyplomowego, uwidocznienie przeszkód utrudniających im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz wskazanie najpopularniejszych
form kształcenia zawodowego.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono od stycznia do maja 2010 roku wśród pielęgniarek, które uczestniczyły w szkoleniu specjalizacyjnym
w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego realizowanym w czterech miastach: Lublinie, Zamościu, Chełmie i Rzeszowie. Objęto
nimi 77 osób. W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, natomiast narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety
własnego autorstwa.

Wyniki i wnioski. Analiza przeprowadzonych badań wykazała, że pielęgniarki są zainteresowane podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych
poprzez uczestniczenie w różnych formach kształcenia podyplomowego. Stwierdzono, że najczęstszym motywem podejmowania
kształcenia podyplomowego przez pielęgniarki jest chęć poszerzania swojej wiedzy i umiejętności, a największą przeszkodą utrudniającą
im dostęp do podnoszenia kwalifikacji zawodowych — bariera finansowa. Formą kształcenia zawodowego, w której najchętniej uczestniczyłyby
pielęgniarki są studia oraz kursy specjalistyczne i kwalifikacyjne.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 473–479


Introduction. Professional development is a process which takes place over time and within overall human development. It pertains to all
employees, including especially healthcare system personnel (physicians, nurses, midwifes, paramedics). As a result of the constant advancements
in medical sciences nurses are under an obligation to obtain professional qualifications at a high level, to gain a range of skills and
to upgrade the knowledge necessary for normal functioning in a modern healthcare system.

The Aim of the study. The aim of this work was to present the motives which mean that nurses undertake various forms of postgraduate
training, to expose obstacles which render impossible their access to rising professional qualifications, and to indicate the most popular
forms of professional training.

Material and methods. The research was conducted from January until May 2010 among nurses who participated in specialist training in
emergency nursing implemented in four cities/towns: Lublin, Zamość, Chełm, and Rzeszów. It covered a group of 77 people. The method
employed in the research was a diagnostic survey, while the research tool was a survey questionnaire prepared by the author.

Results and conclusions. An analysis of the research conducted has proven that nurses are interested in raising their professional qualifications
through participation in various forms of postgraduate training. The conclusion was drawn that the most common motive for nurses
undertaking postgraduate training is the will to widen their knowledge; and the financial barrier was the main obstacle on the way towards
raising their professional qualifications. Studies, and specialist and qualifying training, are for nurses the most desirable forms of professional
training.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 473–479
słowa kluczowe:

edukacja; pielęgniarki; motywacja

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.