eISSN: 2084-9850
ISSN: 1897-3116
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne/Surgical and Vascular Nursing
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2019
vol. 13
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Oczekiwania personelu pielęgniarskiego w zakresie organizacji edukacji zdrowotnej dla pacjentów po przeszczepieniu nerki

Natalia Balicka
1
,
Ewa Kobos
2
,
Beata Dziedzic
2
,
Tomasz Kryczka
2

1.
Warszawski Uniwersytet Medyczny
2.
Zakład Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2019; 3: 113–120
Data publikacji online: 2019/11/07
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Cel pracy
Analiza oczekiwań personelu pielęgniarskiego w zakresie organizacji i realizacji edukacji zdrowotnej dla pacjentów przed i po przeszczepieniu nerki.

Materiał i metody
W badaniu wzięło udział 100 pielęgniarek(-rzy). Badania przeprowadzono wśród personelu pielęgniarskiego z minimum rocznym stażem pracy w aktualnym miejscu pracy, sprawującym bezpośrednią opiekę nad pacjentami przed i po przeszczepieniu nerki. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.

Wyniki
W badaniu wzięło udział 100 pielęgniarek(-rzy). Badania przeprowadzono wśród personelu pielęgniarskiego z minimum rocznym stażem pracy w aktualnym miejscu pracy, sprawującym bezpośrednią opiekę nad pacjentami przed i po przeszczepieniu nerki. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa.Spośród ankietowanych 80% stwierdziło, że w ich miejscu pracy nie funkcjonuje stanowisko edukatora zajmującego się edukacją pacjentów przed i po przeszczepieniu nerki, i aż 42%, że w ich miejscu pracy nie ma zespołu edukacyjnego składającego się z różnych profesjonalistów. Według badań wstępną edukacją pacjenta w 42% zajmuje się lekarz, w 22% pielęgniarka. Oczekiwania badanych względem organizacji edukacji w głównej mierze dotyczyły większej dostępności programów edukacyjnych i zaleceń dla pacjentów (98%). W odniesieniu do realizacji procesu edukacji pacjentów przed i po przeszczepieniu nerki wynika, że 93% badanych oczekuje, że pacjenci będą dostawać materiały edukacyjne.

Wnioski
W połowie miejsc pracy badanych nie funkcjonują zespoły edukacyjne, a istniejące zespoły składają się głównie z lekarza i pielęgniarki. Personel pielęgniarski oczekuje obecności zespołu edukacyjnego składającego się z różnych profesjonalistów oraz włączania w edukację pacjenta psychologów. Pielęgniarki uważają, że oddziały powinny dysponować wytycznymi i programami edukacyjnymi oraz poradnikami dla pacjentów. Edukacja pacjenta powinna się rozpoczynać w poradni specjalistycznej przed przyjęciem pacjenta na oddział w celu przeszczepienia nerki. Oczekiwania personelu pielęgniarskiego w zakresie organizacji i realizacji edukacji zdrowotnej różnicuje liczba pacjentów objętych opieką na oddziale.



Aim of the study
Analysis of the expectations of nursing staff regarding the organisation and provision of health education in patients before and after kidney transplantation.

Material and methods
The study involved a total of 100 nurses. The study was conducted among nursing staff with a minimum of one year’s work experience in their current workplace, delivering direct care to patients before and after kidney transplantation. The research tool was an originally developed questionnaire.

Results
80% of the study’s respondents stated that their workplace did not include the position of an educator providing education to patients before and after kidney transplantation. The respondents’ expectations regarding the organisation of patient education were related primarily to improved availability of educational programmes and recommendations for patients (98%). With respect to expectations for the provision of education to patients before and after kidney transplantation, 93% of the respondents expected patients to receive educational materials.

Conclusions
Half of the respondents’ workplaces lack specialised educational teams, and education was provided mainly by teams consisting of a physician and a nurse. Nurses expect the availability of educational teams consisting of various health professionals, and the involvement of psychologists in the patient education system. In the opinion of nursing staff, hospital wards should have guidelines and educational programmes as well as patient manuals. Education should commence in the specialist outpatient clinic before patients are admitted to the ward for kidney transplantation. The expectations of nursing staff regarding the organisation and delivery of health education depend on the number of patients treated in the ward.

słowa kluczowe:

transplantacja nerki, edukacja zdrowotna, oczekiwania pielęgniarek

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.