eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
3/2020
vol. 12
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Postawy i priorytety przyszłych lekarzy a przekazywanie złych wiadomości

Monika Rucińska
1
,
Karolina Osowiecka
2
,
Magdalena Mikulska
3
,
Teresa Piesik
4

1.
Katedra Onkologii Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Hospicjum Centrum Opieki Paliatywnej w Olsztynie
2.
Katedra Psychologii i Socjologii Zdrowia oraz Zdrowia Publicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
3.
Fundacja im. Księdza Jana Kaczkowskiego
4.
Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio
Medycyna Paliatywna 2020; 12(3): 122–130
Data publikacji online: 2020/09/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wstęp
Przekazywanie złych wiadomości jest trudnym zadaniem, z którym musi się zmagać każdy lekarz niezależnie od specjalizacji i miejsca, w którym pracuje. Posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności dotyczących trudnych rozmów z pacjentem i jego rodziną ułatwia te rozmowy i poprawia jakość relacji lekarz–pacjent–rodzina.

Cel pracy
Celem pracy była ocena postaw studentów medycyny wobec przekazywania złych wiadomości i wpływu udziału w Areopagu Etycznym na zmianę tych postaw oraz postrzegania ważności poszczególnych obszarów życia w kontekście pracy lekarza.

Materiał i metody
Badanie dotyczyło uczestników Areopagu Etycznego, który odbył się w Puckim Hospicjum w wakacje 2018 r. Przeprowadzone zostało za pomocą kwestionariusza ankietowego wypełnianego przez uczestników kursu przed i po jego zakończeniu.

Wyniki
Badaniem objęto 20 studentów medycyny. Ankietowani uważali, że lekarz powinien mówić prawdę pacjentowi o rozpoznaniu i złym rokowaniu (zdecydowanie tak przed i po kursie odpowiedziało odpowiednio 65% i 90% respondentów). Wszyscy badani uważali, że prawda pomaga pacjentom (zdecydowanie pomocna przed i po kursie odpowiedziało odpowiednio 45% i 80% respondentów) i że możliwe jest takie przekazanie informacji o złym rokowaniu, aby nie pozbawić pacjenta nadziei (zdecydowanie tak przed i po kursie odpowiedziało odpowiednio 45% i 85% respondentów). W przypadku zachorowania na ciężką chorobę wszyscy respondenci stwierdzili, że chcieliby poznać prawdę o rozpoznaniu i złym rokowaniu. Przeprowadzony kurs istotnie wpłynął na przewidywania dotyczące nasilenia niektórych negatywnych odczuć, które mogą towarzyszyć przekazywaniu trudnych informacji pacjentowi oraz na postrzeganie priorytetów w kontekście pracy lekarza (wzrost znaczenia dbania o siebie).

Wnioski
Szkolenia dla studentów medycyny w dziedzinie przekazywania niepomyślnych wiadomości pomagają kształtować prawidłowe postawy przyszłych lekarzy.



Introduction
Proper knowledge and skills in communication with patients and their families are important for medical doctors. The aim of the study was to evaluate the attitude of medical students towards breaking bad news and the influence of participation in Areopag Etyczny on change of attitude.

Material and methods
The analysis included participants of the Areopag Etyczny course in Puckie Hospice in summer 2018. The study was conducted using a questionnaire filled out by participants before and after the course.

Results
The study included 20 medical students. According to the respondents’ opinion the doctor should inform patients about diagnosis and poor prognosis (definitely yes before and after the course – 65% and 90% respondents, respectively). All subjects felt that truth helps patients in some way (definitely helps before and after the course – 45% and 80% respondents, respectively). All respondents believed that it is possible to provide information about a poor prognosis in such a way as not to deprive someone of hope (definitely yes before and after the course – 45% and 85% respondents, respectively). In the case of a serious illness, all students claimed that they wanted to know the truth. The course significantly influenced the predictions regarding the severity of some negative feelings that may accompany breaking bad news. The perception of priorities in the context of daily medical practice also was changed (increasing importance of taking care of oneself).

Conclusions
The training for medical students in breaking bad news helps to create the proper attitudes of future doctors.

słowa kluczowe:

przekazywanie złych wiadomości, Areopag Etyczny

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.