en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2013
vol. 21
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Postawy ludzi uzupełniających wykształcenie średnie wobec osób starszych

Agata Wojcieszek
,
Anna Majda
1
,
Anna Nawalana
1

1.
Collegium Medicum Uniwersytet Jagielloński
Data publikacji online: 2014/02/21
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Starzenie się jest procesem normalnym, długotrwałym i nieodwracalnym. Jest to okres głębokich przemian, które dotyczą nie tylko sfery fizycznej, ale także psychicznej, emocjonalnej i społecznej.

Cel pracy. Celem badań było poznanie postaw ludzi uzupełniających wykształcenie średnie wobec osób starszych.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono we wrześniu 2012 roku wśród 100 słuchaczy Zespołu Szkół dla Dorosłych w Brzesku. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety i test wiadomości, kwestionariusz testu niedokończonych zdań autorstwa Golde i Kogana w adaptacji Rembowskiego, kwestionariusz skali Dystansu Społecznego Bogardusa oraz kwestionariusz skali P-LS autorstwa Kogana w polskiej adaptacji Rembowskiego. Materiał badawczy poddano analizie statystycznej z użyciem testu t-Studenta, testu chi-kwadrat i analizy wariancji ANOVA.

Wyniki. Wśród osób uzupełniających wykształcenie średnie dominowała postawa pozytywna wobec osób starszych. Wiedza respondentów na temat starzenia się organizmu i chorób wieku podeszłego była dostateczna. Większość respondentów deklarowała niski poziom dystansu emocjonalnego i społecznego wobec osób starych.

Wnioski. Należy podejmować dalsze badania na temat postaw społecznych wobec osób starszych, ponieważ w badaniach własnych przewaga postawy pozytywnej nad negatywną była niewielka, a w wypowiedziach badanych często pojawiały się treści stereotypowe dotyczące starości.



Introduction. Ageing is a normal, long-term and irreversible process. It is a time of profound changes that affect not only the physical, but also the mental, emotional and social aspects of human life.

Aim. The aim of the research was to explore the attitudes of people in supplementary secondary education towards the elderly.

Material and methods. The research was conducted in September 2012 among 100 students of the Group of Schools for Education of Adults in Brzesko. The research was based on the author’s survey and knowledge test questionnaire, a sentence completion test designed by Golde and Kogan, as adapted by Rembowski, the Bogardus social distance scale and the ATE scale by Kogan as adapted to Polish by Rembowski. The research material was then subject to statistical analysis using the Student’s t-test, the chi-squared test and the analysis of variance (ANOVA).

Results. Most of the people in supplementary secondary education have a positive attitude towards elderly people. The knowledge of the responders on ageing of the body and ageing-associated diseases was satisfactory. Most of the responders declared a low level of emotional and social distance towards elderly people.

Conclusions. Further research should be conducted on the social attitudes towards elderly people, as the author’s research showed only a slight predominance of the positive attitude over the negative attitude and the responders’ statements often contained stereotypes on the old age.

słowa kluczowe:

osoby starsze; starość; postawa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.