en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa w zakresie wybranych faktów z historii i tradycji zawodu

Joanna Owczarczyk
,
Elżbieta Krajewska-Kułak
,
Jolanta Lewko

Data publikacji online: 2013/01/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. We współczesnym świecie symbolika życia społecznego przeżywa kryzys.

Cel pracy. Ocena poziomu wiedzy studentów pielęgniarstwa w zakresie wybranych faktów z historii i tradycji zawodu oraz ich zapotrzebowania
na takie informacje.

Materiał i metody. Badaniem objęto 100 studentów pielęgniarstwa. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety.

Wyniki. Nie sprawiło problemów rozpoznanie Florence Nightingale (94% studentów grupy I i 90% grupy II), a najwięcej — rozpoznanie
Wandy Żurawskiej (26% z grupy I) i Jadwigi Iżyckiej (8% z grupy II). Generalnie studenci z grupy I udzielili ogółem 48% poprawnych
odpowiedzi, zaś z grupy II — 42%. Najbardziej znaczącą postacią okazała się Hanna Chrzanowska (58% z grupy I i 48% z grupy II). Historyczne
wzory osobowe pielęgniarek są nadal aktualne w opinii 40% osób z grupy I i 26% z grupy II. Zdaniem 78% z grupy I i 61% z grupy II
należy kultywować tradycje pielęgniarskie związane z zawodem. Za najważniejszą tradycję uznano czepkowanie — 72% z grupy I i 68%
z grupy II. Powinno się uczyć studentów historii zawodu zdaniem 52% osób z grupy I i 58% z grupy II. Przekazywane im treści z historii
zawodu za wystarczające uznało 66% studentów z grupy I i 28% z grupy II.

Wnioski. Poziom wiedzy studentów w zakresie wybranych faktów z historii i tradycji pielęgniarstwa jest niedostateczny. Większą
wiedzę posiadali studenci I roku studiów licencjackich w porównaniu ze studentami I roku studiów magisterskich. Wyniki badań
sugerują, że liczba godzin dydaktycznych poświęcanych na przekazanie studentom wiedzy z zakresu historii zawodu jest niewystarczająca.
Problemy Pielęgniarstwa 2012; 20 (4): 480–486


Introduction. In the contemporary world, social symbolism in crisis.

Aim of the study. To evaluate the level of the nursing students’ knowledge of selected facts from the history and traditions of the profession
and its need for such information.

Material and methods. The study included 100 nurse’s students. In the study, we used a questionnaire.

Results. Do not recognize the problems caused Florence Nightingale (94% of the students in Group, I and 90% in group II), and the
highest — to recognize Wanda Zurawski (26% of group, I) and Hedwig Iżyckiej (8% in group II). Generally, students in Group I gave
a total of 48% of correct answers, while in Group II — 42% of the responses. The most prominent person was a Hanna Chrzanowska
(58% in Group, I and 48% in Group II). Historical patterns of personal nurses are still valid in the opinion of 40% of group, I and 26% in
group II. Cultivate the traditions associated with the profession of nursing, according to 78% of group, I and 61% in group II. The most
important was the tradition of caps — 72% in group, I and 68% in group II. Students should be taught the history of the profession
believe 52% of group, I and 58% in group II. Communication of the content of the history of the profession as sufficient found 66% of
the students in Group I and 28% in group II.

Conclusions. The level of knowledge of students of the Medical University of Bialystok in the selected facts of history and tradition of
nursing is insufficient. The first-year undergraduate students had greater knowledge compared to the first-year Master’s program. The results
suggest that the number of teaching hours devote to provide students with knowledge about the history of nursing is insufficient.
Nursing Topics 2012; 20 (4): 480–486
słowa kluczowe:

historia; pielęgniarstwo; studenci; wiedza

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.