eISSN: 2081-2833
ISSN: 2081-0016
Medycyna Paliatywna/Palliative Medicine
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
NOWOŚĆ
Portal dla onkologów!
www.eonkologia.pl
3/2012
vol. 4
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Samoocena poziomu rozumienia empatycznego innych ludzi przez wolontariuszy medycznych

Emilia Rozwadowska
,
Elżbieta Krajewska-Kułak
,
Andrzej Guzowski
,
Anna Wiśniewska
,
Mateusz Cybulski

Medycyna Paliatywna 2012; 3: 168–174
Data publikacji online: 2012/11/28
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp: Badacze zjawiska empatii reprezentują dużą różnorodność w definiowaniu przedmiotowego pojęcia. Współcześnie wyróżnia się empatię emocjonalną i poznawczą. Literatura klasyfikuje również empatię jako empatię nastrojową, apercepcyjną i intelektualną. Pojęcie empatii zostało wprowadzone do psychologii przez Titchenera w 1909 r.

Cel pracy: Dokonanie analizy poziomu rozumienia empatycznego wśród wolontariuszy medycznych.

Materiał i metody: Badania zostały przeprowadzone w grupie 210 wolontariuszy medycznych, przy czym 26% ankietowanych pracowało jako wolontariusz krócej niż rok, 38% miało 2–3-letni staż, a 36% – ponad 3-letni. Uczniami było 28% wolontariuszy, 34% studentami, a 38% już pracowało zawodowo. W badaniu wykorzystano standaryzowany Kwestionariusz rozumienia empatycznego innych ludzi (KRE) w opracowaniu Węglińskiego oparty na koncepcji empatii rozumianej jako syndrom emocjonalno-poznawczy.

Wyniki: Osoby pracujące w szpitalach osiągały wyższe średnie wyniki rozumienia empatycznego niż wolontariusze pracujący w innym miejscu. Wykazano istotny związek między płcią (p = 0,001) oraz miejscem pracy w charakterze wolontariusza (p = 0,032) a poziomem rozumienia empatycznego innych ludzi.

Wnioski: Wolontariusze osiągnęli średni wynik na poziomie 67. Jedynie 13,8% badanych wolontariuszy osiągnęło wysoki stopień rozumienia empatycznego. Kobiety osiągały istotnie wyższe średnie wskazania w porównaniu z mężczyznami. Wykazano istotny związek między płcią oraz miejscem pracy w charakterze wolontariusza a poziomem rozumienia empatycznego innych ludzi.

Introduction: Empathy researches represent a great difference among defining empathy. Nowadays, it could be distinguished emotional and behavioural empathy. Literature classify an empathy as: moody, apperceptional and intellectual. The empathy as a term was introduced to psychology in 1909 by Tischner.

Aim: The aim of the study was to analyze an empathic understanding others level among medical volunteers.

Material and methods: Research was conducted among 210 healthy volunteers. 26% of respondents worked as a volunteer shorter than a year, 38% were volunteers do 2-3 years and 36% – more than

3 years. 34% were students and 38% professional workers. Empathy Understanding Questionnaire (KRE) by Węgliński was used in study, based on empathy conception as an emotional-behavioral syndrome.

Results: People who were working in hospitals reached higher empathy understanding scores than volunteers from other places. It was proved a relation between gender (p = 0.001) and working place as a volunteer (p = 0.032) and a level of empathy understanding others.

Conclusions: Volunteers reached medium score 67. Only 13.8% of respondents reached high level of empathy understanding. Females reached higher scores according to males. It was proved an important relations between gender and working place as a volunteer and empathy level.
słowa kluczowe:

empatia, wolontariusze zdrowia, wolontariusz

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.