en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Stan wiedzy na temat Kodeksu Etyki Zawodowej wśród pielęgniarek i położnych

Bożena Mroczek
1
,
Alina Kędzia
,
Magdalena Trzaszczka
,
Anna Szwala
,
Agnieszka Mosiejczuk
,
Urszula Urban
,
Anna Waś
,
Magdalena Tomczuk

1.
Samodzielna Pracownia Pielęgniarstwa Rodzinnego Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie
Data publikacji online: 2008/10/17
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Etyka zawodowa "jest zespołem zasad i norm, które określają poprawny z moralnego punktu
widzenia sposób zachowania się i postępowania przedstawicieli określonej grupy zawodowej. Uporządkowany
i zapisany zespół norm etyki zawodowej to kodeks etyki zawodowej". Aby móc dokonać
słusznego wyboru, każda pielęgniarka powinna znać Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej.
Wdrażanie reguł prawnych wskazuje na najlepsze przygotowanie dotyczące wiedzy teoretycznej
i praktycznej niezbędnej do profesjonalnego wykonywania zawodu.

Cel pracy. Celem pracy było poznanie stanu wiedzy na temat Kodeksu Etyki wśród studentów Pomorskiej
Akademii Medycznej w Szczecinie.
Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 88 studentów Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie.
Badanie przeprowadzono wśród studentów I roku niestacjonarnych studiów magisterskich (31 osób),
I roku stacjonarnych studiów magisterskich (18 osób) oraz tak zwanych studiów "pomostowych" (39 osób).
W badaniach wykorzystano ankietę skonstruowaną przez jedną z autorek pracy. Uzyskane wyniki poddano
analizie statystycznej.

Wyniki i wnioski. W pytaniu dotyczącym częstości pojawiania się wątpliwości etycznych 46 pielęgniarek
odpowiedziało, że pojawiają się bardzo rzadko, u 29 pielęgniarek pojawiają się kilka razy w miesiącu,
7 nie zetknęło się z takim problemem, zaś 6 pielęgniarek odpowiedziało, że zdarza się to kilka razy
w tygodniu. Respondentów zapytano, czy czują potrzebę organizowania szkoleń, konferencji, kursów na
tematy etyczne. Znaczna część (77%) widzi potrzebę organizowania takich spotkań z udziałem filozofów,
etyków, osób duchowych czy socjologów, 9% wykazuje taką chęć jedynie w gronie pielęgniarek na
szkoleniach zakładowych, zaś 7% twierdzi, że spotkania tego typu powinny odbywać się, ale jedynie
w kręgu pracowników danego oddziału/przychodni. Natomiast 6% zupełnie nie widzi takiej potrzeby.


Introduction. Professional ethics "is a system of rules and norms which provide an exemplary, from the
moral point of view, way of behaviour of a given professional group’s representatives. This ordered and
written down system of professional ethics norms is a code of professional ethics". To be able to make
a right choice, each nurse should know The Professional Code of Ethics for Nurses and Midwives.
Imposing the rules of law points to the best theoretical and practical preparation indispensable to
performing the profession competently and efficiently.

Aim. The aim of the paper was to obtain some information about the level of knowledge of the code of
ethics among nurses and midwives of the Pomeranian Medical Academy in Szczecin.

Material and methods. The research group consisted of 88 Pomeranian Medical Academy students
from Szczecin. The research was conducted among 31 I year MA extra-mural students, 18 I year MA daily students and among 39 complementary studies students. A questionnaire designed by one of the
authors of the paper was filled in. The obtained results from the questionnaire were used in the statistical
analysis.

Results and conclusions. In the question about the frequency of feeling ethical doubts, 46 nurses said
they had them very rarely, 29 nurses felt them a few times a month, 7 nurses did not have them and
6 nurses claimed they voiced ethical doubts a few times a week.
The respondents were also asked if they had a need of organizing workshops, conferences or courses
on ethical aspects. A huge majority of them (77%) said they had a need of organizing such workshops
with philosophers, ethicists, priests or sociologists. Next, 9% of respondents had that need only in
nurses« circles during hospital workshops and 7% thought that these workshops should be organized
only in the circle of medical department workers or clinic ones. Finally, 6% of students admitted they
did not have such a need at all.
słowa kluczowe:

etyka; Kodeks Etyki Zawodowej Pielęgniarki i Położnej; zasady

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.