en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2009
vol. 17
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Wpływ obciążenia psychicznego pracowników zintegrowanego zespołu medycznego na zadowolenie z wykonywanej pracy

Krystyna Kowalczuk
,
Elżbieta Krajewska-Kułak
,
Krystyna Klimaszewska
,
Dorota Kondzior

Data publikacji online: 2010/01/28
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Specyfika pracy ratownika medycznego wymaga porozumienia między wszystkimi członkami zespołu ratunkowego. Jakość i skuteczność
prowadzonych czynności ratunkowych wymagają stworzenia właściwego systemu organizacyjnego zapewniającego działanie
w stanach zagrożenia życia lub zdrowia.

Cel pracy. Przedstawienie wpływu agresywnych zachowań ze strony pacjentów i współpracowników na zadowolenie z wykonywanej
pracy w grupie ratowników medycznych. Określenie wpływu atmosfery panującej w zespole zintegrowanej opieki medycznej na stosunek
do wykonywanej pracy.

Materiał i metody. Badania zostały przeprowadzone wśród 126 ratowników medycznych pracujących w lecznictwie zamkniętym w obszarze
województwa podlaskiego na przełomie kwietnia i maja 2008 roku. W badaniach wykorzystano kwestionariusze do oceny stopnia
i rodzaju agresji wobec ratowników oraz Ogólnego Stanu Zdrowia. Zgromadzony materiał badawczy poddano weryfikacji statystycznej,
w której wykorzystano test c2.

Wyniki. Wśród osób nielubiących własnej pracy na agresję ze strony przełożonego typu używanie pogróżek i szantaż było narażonych po
43% respondentów. Natomiast w grupie respondentów lubiących własną pracę z tymi formami agresji analogicznie zetknęło się 9% (pogróżki)
i 6% (szantaż) ankietowanych. Respondenci, którzy określili atmosferę w pracy jako "niemiłą", byli narażeni (po 100%) na agresję ze
strony pacjentów typu "groźni" oraz "wulgarni w obecności współpracowników". W grupie osób, które atmosferę w pracy określiło jako
"miłą", 69% miało kontakt z agresją ze strony pacjentów typu "groźni" i 76% "wulgarni w obecności pacjentów".

Wnioski. Odsetek ratowników medycznych, którzy mieli kontakt z agresją ze strony przełożonych i współpracowników, był zdecydowanie
większy wśród tych, którzy określili swój stosunek do wykonywanej pracy jako "nie lubię swojej pracy" niż wśród tych, którym praca była
obojętna lub ją lubili. Zachowania agresywne ze strony pacjentów nie wpływały na stosunek do wykonywanej pracy.


Introduction. Specific character of medical rescuer work requires agreement between members of emergency. Quality and efficacy of
rescue functions requires establishment of the appropriate organizational structure in the emergency.

Aim of the study. to present the influence of patients and coworkers aggressive behaviour on work satisfaction amongst the population of
medical rescue workers; to determine the influence of integrated health care team tension on the attitude towards the work performed.

Material and methods. Studies were carried out at the turn of April and May 2008 among 126 medical rescue workers working in the
hospital treatment within Podlaskie Voivodeship. Questionnaires assessing the sort of aggression towards medical rescue workers and
General Health Questionnaires were used. Research material collected was verified statistically by means of chi-square test.

Results. Almost 43% of responders whose did not like their job were subjected to chief aggression (threats and blackmails). Responders
whose liked their job were subjected to aggression (9% to threats and 6% to blackmails). All responders (100%) whose specified atmosphere
in the workplace as "unpleasant" had experienced aggression from patients, they "dangerous" and "vulgar" in the presence of co-workers. In the study group 69% of responders specified atmosphere as pleasant in the workplace. They were subjected to aggression from patients
"dangerous" and 76% "vulgar behaviors in front of patients".

Conclusions. Percentage of medical rescuers whose experienced chief and co-workers aggression was higher whose did not like their job
compared to those liked their job. specified Aggressive behaviors of patients did not effect on attitude to job.
słowa kluczowe:

zintegrowany zespół opieki medycznej; ratownik medyczny; stres; agresja; pacjenci; współpracownicy

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.