Geneza choroby Parkinsona związana z mikrobiotą jelitową?

Częstość występowania choroby Parkinsona wzrasta wraz z wiekiem i dotyka około 1% populacji powyżej 60. roku życia. Choroba nieuchronnie prowadzi do kalectwa i zgonu; mając na uwadze ponurą prognozę starzenia się społeczeństwa można szacować, że liczba osób dotkniętych tą chorobą będzie wzrastać. Z tego względu trwają badania nad zrozumieniem patomechanizmu choroby, co umożliwi opracowanie terapii celowanych.
Istnieją dowody sugerujące prawdopodobny udział osi mózg-jelita w patogenezie chorób neurodegeneracyjnych. Holendersko-amerykański zespół naukowców opublikował na łamach prestiżowego czasopisma Gut wyniki eksperymentu, którego celem było zweryfikowanie hipotezy o jelitowej genezie choroby Parkinsona.

Od zdrowych ochotników i osób chorych pobrano bioptaty okrężnicy i oceniono skład mikrobioty i obecność komórek zapalnych. Okazało się, że pacjenci z chorobą Parkinsona charakteryzują się rozszczelnieniem bariery jelitowej i zwiększoną ilością czynników prozapalnych w bioptatach okrężnicy w porównaniu z osobami zdrowymi; wykazano m.in. zwiększoną liczbę komórek T CD3+, zwiększoną liczbęTLR4, zwiększoną ekspresję cytokin oraz dysbiozę charakteryzującą się zmniejszeniem liczby bakterii wytwarzających SCFA.

Badanie sugeruje, że stan zapalny związany z aktywacją receptorów TLR4 może przyczyniać się do powstawania choroby Parkinsona; czas pokaże, czy dalsze prace potwierdzą i pogłębią powyższe informacje oraz czy pójdzie za tym opracowanie leczenia ukierunkowanego na modyfikację mikrobioty jelitowej.

Patronat naukowy portalu:
Prof. dr hab. n. med. Grażyna Rydzewska, Kierownik Kliniki Gastroenterologii CSK MSWiA
Redaktor prowadzący:
Prof. dr hab. n. med. Piotr Eder, Katedra i Klinika Gastroenterologii, Żywienia Człowieka i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu