Specjalizacje, Kategorie, Działy

Wpływ filmów z motywem spożywania alkoholu na zachowania współczesnej młodzieży

Udostępnij:
W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, nadmierne spożywanie alkoholu stanowi ważny problem sfery zdrowia publicznego. Pomimo to pomiędzy rokiem 1989 a 2008 72% spośród najbardziej popularnych filmów w Wielkiej Brytanii zawierało motyw spożywania alkoholu (alcohol use in films AUFs). Tylko 6% sklasyfikowano jako filmy wyłącznie dla widzów pełnoletnich.
Wzorując się na pracach amerykańskich i niemieckich badaczy, Andrea Waylen postanowiła określić zależność pomiędzy narażeniem na filmy z obecnością motywu spożywania alkoholu, a wczesnym rozpoczynaniem spożywania alkoholu przez młodzież, wczesnym upijaniem się oraz związanymi ze spożywaniem alkoholu problemami. Do badania włączono 5163 piętnastolatków z Wielkiej Brytanii. Uczestnicy badania deklarowali, które spośród pięćdziesięciu losowo wybranych filmów (z 366 popularnych ówcześnie filmów) oglądali. Narażenie na AUFs mierzono na podstawie czasu, jaki zajmował ten motyw w danym filmie. Następnie uzyskane wyniki zsumowano.

Nieznacznie większy odsetek grupy badanej stanowiły dziewczyny (53.2%). Średni wiek nastolatków wynosił 15.5 roku, natomiast średni czas ekspozycji na AUFs 47.3 minut.

Wykazano, iż grupa bardziej narażona na AUFs częściej w porównaniu z grupą mniej narażoną na AUFs próbowała alkoholu (RR: 1.2; 95% [CI]: 1.1–1.3) oraz znacznie częściej brała udział w libacjach alkoholowych upijając się (RR: 1.7; 95% CI: 1.5–2.0). Ponadto dzieci z grupy o większej ekspozycji na AUFs częściej spożywały alkohol co najmniej raz w tygodniu (RR: 2.4; 95% CI: 1.9–3.1) oraz były bardziej narażone na problemy związane ze spożywaniem alkoholu (RR: 2.0; 95% CI: 1.7–2.4).

Podsumowując, wykazano iż ekspozycja na motyw spożywania alkoholu w filmach wiąże się z większym ryzykiem spożywania alkoholu przez młodzież oraz częstszym występowaniem problemów związanych ze spożywaniem alkoholu w tej grupie wiekowej. Wyniki badania są zgodne z tymi przeprowadzonymi w Stanach Zjednoczonych oraz innych krajach europejskich. Na podstawie uzyskanych wyników należałoby rozważyć zasadność ograniczenia narażenia dzieci i młodzieży na filmy z motywami spożywania alkoholu.
Wzorując się na pracach amerykańskich i niemieckich badaczy, Andrea Waylen postanowiła określić zależność pomiędzy narażeniem na filmy z obecnością motywu spożywania alkoholu, a wczesnym rozpoczynaniem spożywania alkoholu przez młodzież, wczesnym upijaniem się oraz związanymi ze spożywaniem alkoholu problemami. Do badania włączono 5163 piętnastolatków z Wielkiej Brytanii. Uczestnicy badania deklarowali, które spośród pięćdziesięciu losowo wybranych filmów (z 366 popularnych ówcześnie filmów) oglądali. Narażenie na AUFs mierzono na podstawie czasu, jaki zajmował ten motyw w danym filmie. Następnie uzyskane wyniki zsumowano.

Nieznacznie większy odsetek grupy badanej stanowiły dziewczyny (53.2%). Średni wiek nastolatków wynosił 15.5 roku, natomiast średni czas ekspozycji na AUFs 47.3 minut.

Wykazano, iż grupa bardziej narażona na AUFs częściej w porównaniu z grupą mniej narażoną na AUFs próbowała alkoholu (RR: 1.2; 95% [CI]: 1.1–1.3) oraz znacznie częściej brała udział w libacjach alkoholowych upijając się (RR: 1.7; 95% CI: 1.5–2.0). Ponadto dzieci z grupy o większej ekspozycji na AUFs częściej spożywały alkohol co najmniej raz w tygodniu (RR: 2.4; 95% CI: 1.9–3.1) oraz były bardziej narażone na problemy związane ze spożywaniem alkoholu (RR: 2.0; 95% CI: 1.7–2.4).

Podsumowując, wykazano iż ekspozycja na motyw spożywania alkoholu w filmach wiąże się z większym ryzykiem spożywania alkoholu przez młodzież oraz częstszym występowaniem problemów związanych ze spożywaniem alkoholu w tej grupie wiekowej. Wyniki badania są zgodne z tymi przeprowadzonymi w Stanach Zjednoczonych oraz innych krajach europejskich. Na podstawie uzyskanych wyników należałoby rozważyć zasadność ograniczenia narażenia dzieci i młodzieży na filmy z motywami spożywania alkoholu.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.