Patryk Rydzyk

Jak skutecznie zwiększyć jakość opieki medycznej z wykorzystaniem rozwiązań telemedycznych?

Udostępnij:
Odpowiedzią na tytułowe pytanie była prezentacja interdyscyplinarnego standardu świadczeń telemedycznych. Problem omawiano w trakcie drugiego dnia V Kongresu Wizja Zdrowia – Diagnoza i Przyszłość – Foresight Medyczny oraz XV Hospital & Healthcare Management.
Eksperci z Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza wraz z kilkudziesięcioma organizacjami przygotowali interdyscyplinarny standard udzielania świadczeń telemedycznych, których przestrzeganie ma prowadzić do podwyższenia jego jakości i wzmocnienia bezpieczeństwa w sposób zgodny z przepisami prawa, zasadami wykonywania zawodów medycznych oraz z poszanowaniem praw i interesów pacjentów. Dodatkowo w dokumencie „white paper” przedstawiono kompleksową analizę i pożądany kierunek zmian umożliwiających świadczenie wysokiej jakości usług telemedycznych w systemie opieki zdrowotnej w Polsce.

Telemedycyna przyspieszyła wraz z nadejściem pandemii. Teraz doświadczenia i obowiązki trzeba wziąć w ramy, uwzględniając triadę: akceptacja pacjenta, zgodność z aktualną wiedzą i odpowiedzialność i staranność lekarza, który jest strażnikiem każdej „teleusługi”. Dr Piotr Soszyński przypomniał, że w obiegu znalazły się już e-recepty i e-skierowania – teraz czas na działania standaryzujące.

W odniesieniu do doświadczeń, które przekuwane są w zasady, mówiono o karcie praw pacjenta telemedycznego – na wzór karty „zwykłego” pacjenta. Dr Soszyński opisał zasadę, która powstała pod wpływem praktyki – nie powtarzamy wielokrotnie teleporady odbywającej się z tego samego powodu. Konieczna jest wizyta stacjonarna.

W tym kontekście dobitnie wybrzmiała uwaga dr. Artura Drobniaka, że procedury telemedyczne stawiają takie same wymagania – czujność i staranność – jak stacjonarne, a może nawet jeszcze większe. Na pewno konieczna jest edukacja – deklarował ją w imieniu samorządu dr Drobniak. Jednak szkolenia lekarzy to jedno, potrzebny jest jeszcze apel do decydentów, by wymuszali na świadczeniodawcach odpowiednie oprzyrządowanie. Ważna jest również integracja danych, by lekarz miał wgląd we wszystkie dane pacjenta.

Teleporada, telemonitoring, telerehabilitacja – dr Paweł Balsam nie miał wątpliwości co do korzyści wynikających z tych możliwości. Jako przykład podał monitoring urządzeń wszczepialnych – zdalna kontrola to oszczędność czasu i pieniędzy.

Magdalena Kołodziej odpowiedziała na pytania: Czy pacjenci chcą korzystać z możliwości telemedycyny? Jak ją oceniają? Podkreśliła w ich imieniu, że wola pacjenta co do rodzaju porady powinna być uwzględniona. Pacjenci deklarują, że jest to cenne uzupełnienie terapii, szczególnie w chorobach przewlekłych.

Kluczowy postulat dotyczący przyszłości sformułowany przez dr. Balsama to apel o nieskupianie się przez decydentów na zaawansowanych technologiach – na stetoskopy i pulsoksymetry dla pacjentów przyjdzie czas – ale wdrażanie bardziej potrzebnych możliwości jak wideoporada w POZ czy AOS. Z kolei dr Soszyński mówił o właściwym finansowaniu urządzeń dla pacjenta przydatnych w telemonitoringu np. aparatów do mierzenia ciśnienia krwi.

Jedno, co pozostaje jako motyw przewodni, to decyzja lekarza, czy jego kompetencje pozwalają na wybór teleporady.

Moderatorem debaty był Jan Pachocki, radca prawny z Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza, a
uczestniczyli w niej:
– dr Paweł Balsam z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego,
– dr Artur Drobniak z Naczelnej Rady Lekarskiej,
– Magdalena Kołodziej z Fundacji My Pacjenci,
– dr Piotr Soszyński z Fundacji Telemedyczna Grupa Robocza.

Przeczytaj także: „Mocny zarys wizji zdrowia”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.