Marta Marchlewska-Wilczak/Kancelaria Senatu

Priorytet – Europa ►

Udostępnij:
Maciej Bogucki apeluje do szefostwa resortu zdrowia o pilne przygotowanie priorytetów zdrowotnych dla Polski – to konieczne do efektywnej i skutecznej prezydencji Polski w Unii Europejskiej, którą przejmiemy już za rok.
1 stycznia 2025 r. Polska po raz drugi na sześć miesięcy obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej.

– To dobra okazja, by poprawić nasz system ochrony zdrowia. Musimy się przygotować do tego i... nie zmarnować szansy – podkreśla w „Menedżerze Zdrowia” Maciej Bogucki, dyrektor Europejskiego Centrum Strategii i Polityki w Ochronie Zdrowia w Warszawie oraz członek Zespołu Doradców Komisji Zdrowia Senatu.

Sprawowanie prezydencji jest szczególnego rodzaju zobowiązaniem wynikającym ze statusu państwa członkowskiego.

Do najważniejszych zadań prezydencji należy przewodniczenie Radzie UE i jej organom przygotowawczym, realizowane między innymi poprzez kształtowanie agendy Rady UE danego półrocza – sprawowanie prezydencji wymaga właściwego przygotowania, rozpoczętego z odpowiednim wyprzedzeniem zapewniającym pełną gotowość do prowadzenia prac od pierwszego dnia sprawowania przewodnictwa.

– To możliwość powrotu Polski do Europy – twierdzi w „Menedżerze Zdrowia” Maciej Bogucki.

– W czasie naszej prezydencji będziemy się zastanawiali, w jaki sposób Unia Europejska może zdrowotnie pomóc obywatelom Unii. Kluczowe i pilne jest przygotowanie polskich priorytetów prezydencji w ramach trio z Danią i Cyprem. Priorytety powinny być dla obywateli ważne i konkretne, a także wymierne do oceny ich realizacji. Zwykle kluczowe są wspólne działania w zakresie zdrowia publicznego, a nawet w powiązaniu z opieką społeczną. Oczywiście ostatnie priorytety skupiają się również na wspólnych narzędziach zarządzania zdrowiem w kryzysie, na przykład w sytuacjach epidemii. Przykładem jest zabezpieczenie dostępności do leków i wyrobów medycznych – zwraca uwagę dyrektor Bogucki, apelując do minister zdrowia Izabeli Leszczyny i wiceministra Wojciecha Koniecznego o pilne przygotowanie polskich priorytetów na 2025.

– To dobra okazja, by poprawić system ochrony zdrowia w Polsce, nie zmarnujmy tej szansy – podkreśla.

Wypowiedź eksperta do obejrzenia poniżej.



Przypomnijmy – w 2011 r. Polska po raz pierwszy zmierzyła się z zadaniem sprawowania prezydencji w Radzie UE. Wymagało to odwołania się do ekspertów w dziedzinie prawa europejskiego i zdrowia publicznego oraz w negocjacjach międzynarodowych, przygotowania kadr, zrozumienia zadań i celów prezydencji, przeanalizowania dorobku poprzedników oraz analizy i przewidywania inicjatyw komisji. Wreszcie – wypracowania politycznych priorytetów i przygotowania projektów dokumentów. Etap przygotowawczy rozpoczął się prawie dwa lata wcześniej i trwał aż do ostatnich chwil przed objęciem przewodnictwa w Radzie UE.

Co udało wtedy udało nam się załatwić, co dokończyć, co pozostawimy następcom?

2 grudnia 2011 r. Rada EPSCO przyjęła trzy konkluzje Rady UE związane z priorytetami polskiej prezydencji w obszarze zdrowia publicznego:
– profilaktyka, wczesne wykrywanie i leczenie przewlekłych chorób układu oddechowego u dzieci (2011/C 361/05),
– wczesne wykrywanie i leczenie zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, z uwzględnieniem zastosowania narzędzi e-zdrowia i innowacyjnych rozwiązań (2011/ C 361/04),
– konkluzje w sprawie zmniejszania różnic zdrowotnych w UE poprzez zorganizowane działania na rzecz promowania zdrowego stylu życia (2011/C 359/05).

– Konkluzje były słuszne. Dużo czasu minęło, a – niestety, wydaje się, że ze względów politycznych – mam wrażenie, że niewiele poprawiliśmy – podsumowuje dyrektor Bogucki.

Poprzednia prezydencja – w „Menedżerze Zdrowia”
W „Menedżerze Zdrowia” 10/2011 przewodnicząca grupy roboczej do spraw zdrowia publicznego w trakcie przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej Agnieszka Czupryniak i przewodniczący Podzespołu do spraw Priorytetów Ministerstwa Zdrowia, prof. Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Bolesław Samoliński, szczegółowo opisali wymienione wyżej konkluzje z poprzedniej prezydencji.

– Cechą wspólną konkluzji jest wskazanie potrzeby niwelowania różnic w zdrowiu społeczeństw Europy poprzez promocję zdrowego stylu życia i zwalczanie czynników ryzyka w zakresie chorób upośledzających jakość życia, rozwój osobniczy, społeczny, intelektualny, ze szczególnym uwzględnieniem wieku dziecięcego, poprzez zapobieganie tym chorobom oraz ich wczesne wykrywanie i właściwą terapię. Celem zasadniczym jest więc stworzenie perspektyw lepszego zdrowia w następnych dekadach życia dzieciom, które są zagrożone tymi chorobami lub już są chore, oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych – pisali eksperci w „Menedżerze Zdrowia”.

– Istotną wartością polskiej prezydencji i przyjętych w jej trakcie konkluzji jest to, iż ich treść nie ogranicza się do politycznych deklaracji podjęcia działań w określonych obszarach, ale daje również podstawy do wyposażenia środowisk zajmujących się poszczególnymi zagadnieniami na poziomie eksperckim i operacyjnym w narzędzia do pracy. Przede wszystkim trzeba podkreślić odniesienie do wzmocnienia funkcjonowania sieci instytucji działających w ponadnarodowej i ponadpaństwowej unijnej przestrzeni, których współpraca służyłaby budowaniu naukowych podstaw i programów zdrowotnych wraz z ich wdrożeniem w UE. Daje to prawdziwy, praktyczny wymiar działań o charakterze polityki prozdrowotnej w kontekście zdrowia publicznego. Inne aspekty szeroko pojętej problematyki zdrowotnej, z uwagi na podział kompetencji oraz projekty legislacyjne, omawiane były również przez członków grup roboczych ds. środków spożywczych oraz ds. farmaceutyków i wyrobów medycznych Rady UE – wskazali Czupryniak i Samoliński, podkreślając, że „w trakcie prezydencji Polska inicjowała oraz brała udział w wielu spotkaniach w Parlamencie Europejskim”.

Przeczytaj także: „Polska zmiana w sztafecie”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.