Partner serwisu
Wyślij

Mikrobiom jamy ustnej u chorych na wczesne RZS

Źródło: Kroese JM, Brandt BW, Buijs MJ et al. Differences in the oral microbiome in patients with early rheumatoid arthritis and individuals at risk of rheumatoid arthritis compared to healthy individuals. Arthritis and Rheumatology Vol. 73, No. 11, November 2021, pp 1986–1993
Redaktor: Iwona Konarska |Data: 24.11.2021

Opublikowane dotychczas dane wskazują na związek pomiędzy mikrobiomem jamy ustnej i stanem przyzębia a ryzykiem wystąpienia i aktywnością reumatoidalnego zapalenia stawów.
Wiele uwagi poświęcono Gram ujemnej bakterii Porphyromonas gingivalis, jej związkowi z występowaniem chorób przyzębia i możliwemu udziałowi w patogenezie reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS). Dane z badań obserwacyjnych wskazują na różnice flory bakteryjnej jamy ustnej u osób z rozpoznaniem RZS w stosunku do populacji niechorującej na zapalenie stawów.

Wyniki badania holenderskich naukowców (Kroese i wsp.) opublikowane na łamach „Arthritis and Rheumatology” wskazują na różnice mikroflory śliny oraz nalotu na języku pomiędzy chorymi na wczesne RZS (czas trwania choroby 3,1 ±1,7 miesiąca od ustalenia rozpoznania), osobami z ryzykiem wystąpienia RZS (z bólami stawów i występującymi przeciwciałami typowymi dla RZS) a grupą kontrolną osób zdrowych.

U chorych na RZS i w grupie z ryzykiem wystąpienia zapalenia stawów obserwowano większą względną obfitość bakterii beztlenowych z rodzaju Prevotella oraz Veillonella w ślinie, a tej drugiej także w materiale stanowiącym nalot na języku. Wspominanych różnic nie obserwowano w zakresie płytki nazębnej. Nie stwierdzono różnic stanu przyzębia pomiędzy analizowanymi grupami (ocenie poddano ryzyko krwawienia podczas sondowania, ocenę głębokości kieszonek, powierzchnię stanu zapalnego przyzębia).

Oceny składu mikrobiomu dokonywano metodą sekwencjonowania rybosomalnego DNA w materiale stanowiącym ślinę, poddziąsłową płytkę nazębną oraz nalot na języku. Większa względna obfitość bakterii Prevotella oraz Veillonella w grupie chorych na wczesne RZS i osób z grupy ryzyka wystąpienia zapalenia stawów może wskazywać na związek tych mikroorganizmów z patogenezą RZS.

Opracowanie: dr n. med. Marta Madej

Patronat naukowy portalu
prof. dr hab. Piotr Wiland – kierownik Katedry i Kliniki Reumatologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

Redaktorzy prowadzący:
dr n. med. Marta Madej - Katedra i Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu
dr n. med. Ewa Morgiel - Katedra i Klinika Reumatologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

facebook linkedin twitter
© 2021 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.