Dobry wizerunek a reklama - jak szpital może rekomendować swoje usługi?

Udostępnij:
Jak zarekomendować usługi szpitala aby nie naruszyć zakazu reklamy usług medycznych? Prawnicy z kancelarii Kondrat i Partnerzy odpowiadają szpitalowi, który zamierza wprowadzić zmiany na stronie internetowej placówki.
PYTANIE
Poprawiamy stronę internetową szpitala. Czy możemy na niej opublikować informację o tym, że na oddziale ortopedii właśnie zatrudniliśmy wybitnego specjalistę po kilkuletnim stażu w Szwecji? Dzięki niemu nasza placówka będzie oferowała wyższą jakość świadczeń w zakresie protezoplastyki stawu biodrowego niż inne szpitale w makroregionie. Nie chcielibyśmy naruszyć zakazu reklamy usług medycznych.

ODPOWIEDŹ:
Można opublikować na stronie szpitala informację, że lekarz odbył staż w Szwecji, np. w zakładce „o nas”, „zespół” czy „doświadczenie”. Zakazane jest jednak podawanie informacji o usługach ochrony zdrowia w celu reklamowym. Nie można wskazać, że lekarz jest wybitny, że jesteście lepsi od innego szpitala w makroregionie, warto was wybrać, oferujecie wysoką jakość świadczeń, itp.

UZASADNIENIE:
Dobry, przemyślany wizerunek online także w sektorze ochrony zdrowia jest kluczem do sukcesu biznesowego. Na stronie internetowej placówki należy poinformować o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Dopuszczalne jest zlecenie prowadzenia strony, współpraca z innymi portalami albo wzięcie udziału w internetowych akcjach promocji zdrowia. Lekarz może wypowiadać się o swoich doświadczeniach w Szwecji w sieci społecznościowej, na blogu, czy w prasie. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć jednak cech reklamy.

Zakazaną reklamą będzie zachwalanie udzielanych świadczeń zdrowotnych, zachęcanie do korzystania z nich, w celu zwiększenia liczby pacjentów albo uzyskania korzyści finansowych. Granica pomiędzy niedozwoloną reklamą a informacją jest bardzo płynna. Trzeba być ostrożnym, pisząc o stażu nie można porównywać się do konkurencji i używać wartościujących wyrażeń typu najlepszy, wybitny. Zakazane jest też publiczne informowanie o promocjach, zniżkach, rabatach, wysokiej jakości świadczeń czy profesjonalizmie pracowników szpitala.

Naruszenie zakazu reklamy może stanowić wykroczenie i skutkować nałożeniem na szpital grzywny. Niedozwolona reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, a konsekwencją może być obowiązek zapłaty odszkodowania, publikacji odpowiedniego oświadczenia lub też zapłaty określonej sumy pieniężnej na cel społeczny.
Zlecając prowadzenie strony internetowej, czy udzielając wywiadu prasie warto zawrzeć w umowie odpowiednią klauzulę. W zleceniu może to być kara umowna za naruszenie zakazu reklamy, zaś w umowie dotyczącej wywiadu prasowego trzeba pamiętać o klauzuli autoryzacyjnej. Jeśli doszłoby do złamania zakazu reklamy i opublikowania tekstu bez wiedzy i zgody szpitala, będzie można wykazać, że to nie placówka za to odpowiada. Możliwe będzie też ubieganie się o zapłatę kary umownej lub odszkodowania za nienależyte wykonie umowy.

PODSTAWA PRAWNA:
1. art. 471 – 474 Kodeksu cywilnego (Dz.U.2016.380)
2. art. 14 Ustawy o działalności leczniczej (Dz.U.2016.1638)
3. art. 16 ust. 1 pkt 1, 18 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U.2003.153.1503)
4. art. 147a § 2 Kodeksu wykroczeń (Dz.U.2015.1094).

Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.