Czy mikrobiom na skórze dziedziczymy po matce?

W ostatnim czasie kwestia związana z mikrobiomem budzi coraz szersze zainteresowanie naukowe, w tym także wśród dermatologów. Okazuje się, że wraz z rozwojem mikrobiomu na naszej skórze, rozwija się prawidłowy model odpowiedzi zapalnej ( poprzez odpowiednią immunostymulację ).
W zaburzeniach mikrobioty (dysbiozie) upatruje się przyczyn chorób zapalnych skóry, takich jak atopowe zapalenie lub łuszczyca. W ostatnim badaniu, opublikowanym w Journal of Investigative Dermatology, opublikowano analizę składu gatunkowego mikrobioty u dzieci poniżej 10- go roku życia, który porównano ze składem ich matek.
W tym badaniu użyto metody sekwencjonowania 16s rRNA, co pozwoliło na właściwe zidentyfikowanie odcinków kwasów nukleinowych typowych dla bakterii.
Okazuje się, że skład mikrobioty skórnej zależy od dwóch czynników: miejsca, w którym pobrano próbkę oraz wieku dziecka. Materiał pobrany ze skóry łydki, przedramienia oraz twarzy charakteryzuje się osobnym składem gatunkowym. Duża ilość bakterii z rodzaju Streptococcus oraz Gnanulicatella ujemnie koreluje z wiekiem, w miarę dojrzewania spada zatem ich ilość na skórze. Skład gatunkowy bakterii na skórze twarzy zależy od rodzaju porodu, różniąc się odpowiednio w grupie dzieci urodzonych drogą cesarskiego cięcia oraz tych urodzonych siłami natury.
Wśród par dziecko- matka, zróżnicowanie gatunkowe składu mikrobioty było statystycznie bardziej jednolite, niż w parach dziecko- kobieta niespokrewniona. W kształtowaniu się ludzkiej mikrobioty skórnej ma zatem wpływ nie tylko środowisko, lecz również czynniki związane z porodem oraz skład bakteryjny obecny na skórze matki.