eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

OCENA ZWIĄZKU MIĘDZY BRIKOLAŻEM A POCZUCIEM WŁASNEJ SKUTECZNOŚCI U STUDENTÓW PIELĘGNIARSTWA

Nilhan Töyer Şahin
1
,
Tuğba Karan
2
,
Nazan Taşan
3

1.
Vocational School of Health Services, Istanbul Esenyurt University, Istanbul, Türkiye
2.
Nazilli Vocational School of Health Services, Aydin Adnan Menderes University, Aydin, Türkiye
3.
Ministry of Health Mücelli Family Health Center, Malatya, Türkiye
Health Problems of Civilization
Data publikacji online: 2024/02/09
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Wprowadzenie
Niniejsze badanie przeprowadzono w celu oceny związku między brikolażem a poczuciem własnej skuteczności u studentów pielęgniarstwa.

Materiał i metody
Badanie przeprowadzono wśród studentów pielęgniarstwa studiów licencjackich w okresie od 1 października 2022 r. do 1 kwietnia 2023 r. z doborem próby przy użyciu metody kuli śnieżnej (łańcuchowej). Dane zebrano przez Internet za pomocą Osobistego Formularza Opisowego, Skali Ogólnej Własnej Skuteczności i Skali Brikolażu oraz przeanalizowano w SPSS w wersji 22.

Wyniki
Średnie wyniki kształtowały się następująco: 32,93±7,27 dla „wymiaru inicjacji”, 17,79±3,87 dla „wymiaru wytrwałości”, 9,85±2,51 dla „wymiaru wytrwałości w utrzymaniu wysiłku”, 60,57±11,61 dla Skali Ogólnej Własnej Skuteczności oraz 30,66± 5,32 dla Skali Brikolażu. Wartości U różnicy między studentami pielęgniarstwa pod względem ich poczucia posiadania predyspozycji do zawodu pielęgniarki/pielęgniarza pod względem „wymiaru inicjacji”, „wymiaru wytrwałości”, „wymiaru wytrwałości w utrzymaniu wysiłku” i Skali Ogólnej Własnej Skuteczności zostały określone jako istotne na poziomie p<0,05.

Wnioski
Można stwierdzić, że ogólny status poczucia własnej skuteczności u tych studentów pielęgniarstwa, którzy czują się predysponowani do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza, jest lepszy niż u tych, którzy nie czują się odpowiednimi osobami do wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza.



Background
This study was conducted to evaluate the relationship between bricolage and self-efficacy in nursing students.

Material and methods
The study was conducted with undergraduate nursing students between October 1, 2022 and April 1, 2023, using the snowball (chain) sampling method. Data were collected online with the Personal Descriptive Form, General Self-Efficacy Scale and Bricolage Scale and analyzed in SPSS version 22.

Results
The mean scores were as follows: 32.93±7.27 for the Initiation Dimension, 17.79±3.87 for the Persistence Dimension, 9.85±2.51 for the Maintenance Effort Persistence Dimension, 60.57±11.61 for the General Self-Efficacy Scale, and 30.66±5.32 for the Bricolage Scale. The U values of the difference between nursing students in terms of their feeling of being suited to the nursing profession in terms of the Initiation Dimension, Persistence Dimension, Maintenance Effort Persistence Dimension, and General Self-Efficacy Scale scores were determined to be significant at a significance level of p<0.05.

Conclusions
It can be said that the general self-efficacy status of nursing students who feel suited to the nursing profession is better than those who do not feel suited to the nursing profession.

słowa kluczowe:

brikolaż, poczucie własnej skuteczności, studenci pielęgniarstwa, zawód pielęgniarski, pielęgniarstwo


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.