en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2010
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Samoocena postrzegania zawodu pielęgniarki oraz zdolności rozumienia empatycznego innych ludzi przez studentów pielęgniarstwa

Elżbieta Krajewska-Kułak
,
Katarzyna Van Damme-Ostapowicz
,
Agnieszka Bielemuk
,
Beata Penar-Zadarko
,
Emilia Rozwadowska
,
Jolanta Lewko
,
Beata Kowalewska
,
Dorota Kondzior
,
Krystyna Kowalczuk
,
Krystyna Klimaszewska
,
Robert Terlikowski

Data publikacji online: 2010/04/15
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Sprawowanie funkcji zawodowych pracowników ochrony zdrowia wiąże się z okazywaniem współczucia cierpiącym oraz zainteresowaniem
i podejmowaniem trudu pomagania ludziom.

Cel pracy. Analiza wyników samooceny postrzegania zawodu pielęgniarki, motywów wyboru kierunku studiów, zdolności rozumienia
empatycznego innych ludzi przez studentki pielęgniarstwa oraz stwierdzenie, czy istnieje różnica w poziomie empatii w zależności od roku
studiów i motywu ich wyboru.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 237 studentek licencjatu pielęgniarstwa. Do badań użyto kwestionariusza złożonego
z części ogólnej (6 pytań) i zasadniczej (Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi wg Węglińskiego).

Wyniki. Studentki wybierały kierunek pielęgniarstwa: samodzielnie (51,9%), ponieważ nie dostały się na inne studia (27%), w wyniku
namowy kolegów, koleżanek lub rodziny (19,8%), sądząc, że po ich skończeniu będą miały zapewnioną pracę, czuły potrzebę kontynuowania
tradycji rodzinnej lub po prostu chciały mieć jakieś wykształcenie wyższe (po 1,6% wskazań). W opinii 65,4% respondentów pielęgniarką
powinna być osoba z powołaniem, która chce pomagać i jest cierpliwa. Praca pielęgniarki kojarzyła się badanym przede wszystkim
z byciem potrzebną (75,9%), ze stycznością z cierpieniem (64,1%) oraz z dobrocią (59,9%). W opinii większości powinna to być osoba
sumienna, dokładna, zdyscyplinowana oraz empatyczna. Najwyższy poziom empatii wykazywali studenci III roku i wynosił on średnio 70,5
± 8,3. Zależności te były istotnie statystycznie między poszczególnymi latami studiów. Istotne statystycznie były także różnice w poziomie
empatii pomiędzy studentkami, które samodzielnie zdecydowały o wyborze kierunku studiów a osobami, które studiują pielęgniarstwo,
ponieważ nie dostały się na inny kierunek (p < 0,01), oraz pomiędzy studentkami, które podjęły studia licencjackie na kierunku pielęgniarstwo
w wyniku namowy kolegów, koleżanek lub rodziny a osobami, które studiują pielęgniarstwo, ponieważ nie dostały się na inny kierunek
(p < 0,01).

Wnioski. Większość studentek wybrała kierunek pielęgniarstwo w wyniku samodzielnej decyzji. W opinii większości respondentów pielęgniarką
powinna być osoba z powołaniem. Praca pielęgniarki, bez względu na rok studiów, kojarzyła się badanym przede wszystkim
z byciem potrzebną, ze stycznością z cierpieniem oraz z dobrocią. W opinii większości badanych pielęgniarka powinna być sumienna,
dokładna, zdyscyplinowana oraz empatyczna. Najwyższy poziom empatii wykazywały studentki III roku oraz te, które samodzielnie zdecydowały
o wyborze kierunku studiów.

Problemy Pielęgniarstwa 2010; 1 (1): 1-10

Introduction. Professional activity of medical staff is connected with demonstrating the interest and compassion for suffering people and
making an effort for helping them. Aim of the study. Our objective was to analyze nurses’ self-evaluation of their profession perception, reasons for choosing to study nursing,
bachelor of nursing students’ emphatic abilities and to assess whether there is any difference in emphatic abilities depending on the year of
study and the motivation underlying the choice of a nursing school.

Material and methods. The study group included 237 bachelor of nursing students. Questionnaire consisted of a general part (6 questions)
and a basic part (questionnaire of empathic understanding other people by Węglikowski) was used.

Results. The students chose nursing faculty independently (51.9%), because they weren’t accepted for other faculties (27%), coaxed by friends
or family (19.8%), expecting to find a job easily after graduation, felt pressed to continue a family tradition or wanted to attain higher education
(1.6% each). In the opinion of the most respondents a nurse should be a person of vocation and patience, who wants to help people.
For the most of respondents nurse’s work was involved with being needed (75.9%), with being close to suffering patients (64.1%) and with
kindness (59.9%). In the majority of opinions a nurse should be a thorough, conscientious, disciplined and empathic person. The third-year
nurses had the highest empathy scores (70.5 ± 8.3). The differences were statistically significant between particular years of study. Significant
differences in empathy scores were detected between students who chose their faculty independently and those who studied nursing
because they weren’t accepted for other faculties (p < 0.01) and between students, who chose bachelor of nursing program as a result of
coaxing by a friend or a family.

Conclusions. The majority of students chose nursing faculty independently. The most respondents said that a nurse should be a person of
vocation. In majority of opinions a nurse should be conscientious, thorough, disciplined and empathic. The highest empathy scores had the
third-year students and those, who chose the nursing faculty independently.

Nursing Topics 2010; 1 (1): 1-10
słowa kluczowe:

studenci pielęgniarstwa; postrzeganie zawodu; empatia

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.