eISSN: 2354-0265
ISSN: 2353-6942
Health Problems of Civilization Physical activity: diseases and issues recognized by the WHO
Bieżący numer Archiwum Online first O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2022
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA GRUP SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

TESTY OCENIAJĄCE FUNKCJE KOŃCZYNY GÓRNEJ I ICH ZASTOSOWANIE W TERAPII RĘKI DZIECI Z MÓZGOWYM PORAŻENIEM DZIECIĘCYM POD POSTACIĄ HEMIPLEGII

Monika Kadłubowska
1

1.
Department of Physiotherapy, John Paul II University of Applied Sciences in Biala Podlaska, Poland
Health Prob Civil. 2022; 16(1): 63-81
Data publikacji online: 2021/12/22
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:
Mózgowe porażenie dziecięce jest to pojęcie obejmujące niepostępujące, ale ewoluujące zaburzenia, głównie ruchowe, będące następstwem uszkodzenia ośrodko¬wego układu nerwowego (OUN) we wczesnym stadium jego rozwoju. Mózgowe porażenie dziecięce występuje z częstotliwością 1 na 500 noworodków i jest główną przyczyną niepeł¬nosprawności fizycznej u dzieci. Głównym czynnikiem zagrożenia mózgowym porażeniem dziecięcym jest wcześniactwo, a ponad połowa dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym to dzieci urodzone przedwcześnie. Czynniki predysponujące do rozwoju mózgowego pora¬żenia dziecięcego można podzielić na prenatalne, perinatalne oraz postnatalne. Mózgowe porażenie dziecięce można podzielić na 4 kategorie: spastyczną, dyskinetyczną, ataktyczną oraz mieszaną. Celem tej pracy jest zwrócenie uwagi na konieczność terapii ręki dzieci z mó¬zgowym porażeniem dziecięcym oraz na stosowanie klinimetrii w terapii dzieci. Najbardziej powszechne skale stosowane do oceny kończyny górnej to: MACS – skala oceny możliwości manualnych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w wieku 4-18 lat, klasyfikacja Zancolli, klasyfikacja Housa, test AHA – Assisting Hand Assessment, skala Maelbourne Assessment 2, skala oceny hipertonii – HAT, skala Ashworth’a, zmodyfikowana skala Ashworth’a, zmodyfikowana skala Tardieu oraz ogólne skale stosowane do oceny motoryki dużej i funk¬cjonowania dzieci. Na końcu zaproponowany został przykładowy program terapii ręki dla dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym.

Cerebral palsy encompasses a nonprogressive but evolving disorders, primarily motor, resulting from damage to the region of the central nervous system (CNS) during early development. Cerebral palsy occurs at a frequency of 1 in 500 newborns and is the leading cause of physical disability among children. Preterm birth is a major risk factor for cerebral palsy and more than half of children diagnosed with cerebral palsy are born prematurely. Factors predisposing a child to the development of cerebral palsy can be divided into prenatal, perinatal, and postnatal. Cerebral palsy can be divided into 4 main types: spastic, dyskinetic, ataxic, and mixed. This paper aims to highlight the need for hand therapy in children with cerebral palsy and the use of clinimetrics in pediatric therapy. The most common scales used to assess upper limb involvement are the Manual Ability Classification System (MACS) for children 4-18 years old with cerebral palsy, Zancolli classification, House classification, Assisting Hand Assessment (AHA) Test, Melbourne Assessment 2, Hypertonia Assessment Tool (HAT), Ashworth Scale, Modified Ashworth Scale, Modified Tardieu Scale, and general scales used to assess a child's gross and fine motor functioning. Finally, a sample hand therapy program for children with cerebral palsy was proposed.
słowa kluczowe:

spastyczność mięśni, mózgowe porażenie dziecięce, hemiplegia, rehabili¬tacja, ręka, dziecko


© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.