DERMATOLOGIA
Atopowe zapalenie skóry

Największe badania genetyczne nad atopowym zapaleniem skóry

Na łamach Nature Genetics opublikowano obszerny raport dotyczący badań nad genetyką atopowego zapalenia skóry.
Naukowcy z Monachium i Kilonii we współpracy z badaczami z kilkunastu innych krajów prowadzą bardzo szczegółowe badania na genetyką atopowego zapalenia skóry. W wyniku ich pracy udało się zidentyfikować 10 rejonów genomu, w których występujące warianty genowe istotnie zwiększają ryzyko wystąpienia atopowego zapalenia skóry. Pełen artykuł podsumowujący dotychczasowe analizy można znaleźć w Nature Genetics.

W badaniu brało udział ponad 50 000 pacjentów z atopowym zapaleniem skóry oraz 300 000 zdrowych ochotników. Zespół badaczy szczegółowo przeanalizował cały genom każdego z uczestników, dzięki czemu udało im się zidentyfikować 10 nowych regionów, których zmienność wpływa na ryzyko zachorowania na atopowe zapalenie skóry. W większości geny te mają być zaangażowane w pracę układu immunologicznego i jego odpowiedź na czynniki środowiskowe. Część z nich ma być również związana z ryzykiem innych chorób zapalnych. Autorzy badania sugerują, że ogółem, wiele osób ma dziedziczne skłonności do chorób zapalnych. W tej grupie dodatkowe czynniki genetyczne i środowiskowe mają być odpowiedzialne za rozwój objawów skórnych.

Kolejnym krokiem w badaniach ma być teraz rozwikłanie szczegółowych mechanizmów komórkowych oraz ich związków ze stylem życia i czynnikami środowiskowymi, które są odpowiedzialne za obserwowany wzrost podatności na rozwój atopowego zapalenia skóry.