SPECJALIZACJE DERMATOLOGIA
 
Wyślij
Udostępnij:
 
 
Zespół Stevensa-Johnsona wywołany leczeniem karbamazepiną i radioterapią głowy
 
Kategorie: Inne
Działy: Przypadki kliniczne
W piśmiennictwie trwa dyskusja o potencjalnym związku pomiędzy radioterapią, lekami przeciwdrgawkowymi oraz występowaniem zespołu Stevensa-Johnsona.
Prezentujemy rzadki przypadek zespołu Stevensa-Johnsona wywołany karbamazepiną stosowaną w skojarzeniu z radioterapią głowy oraz proponujemy nowy akronim EMDART (Erythema Multiforme associated with Drug And Radiation Therapy) jako pojęcie szersze niż EMPACT. Nowy termin obejmuje wszystkie choroby ze spektrum rumienia wielopostaciowego (również zespół Stevensa-Johnsona oraz toksyczną nekrolizę naskórka) związane ze stosowaniem także innych leków niż fenytoina w skojarzeniu z radioterapią we wszystkich lokalizacjach.

61-letni pacjent z glejakiem wielopostaciowym został przyjęty do Kliniki Dermatologicznej z powodu zmian skórno-śluzówkowych rozpoznanych jako zespół Stevensa-Johnsona wywołany karsurbamazepiną stosowaną w skojarzeniu z radioterapią głowy. W leczeniu zastosowano prednizon, a także zaprzestano podawania karbamazepiny, chemio- i radioterapii, uzyskując ustąpienie zmian śluzówkowych i skórnych.

www.termedia.pl/Zespol-Stevensa-Johnsona-wywolany-leczeniem-karbamazepina-i-radioterapia-glowy-Przypadek-zespolu-EMDART-,56,30261,1,0.html
 
 
© 2017 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe