Specjalizacje, Kategorie, Działy
Wyślij
Udostępnij:
 
 
123RF

Rośnie zaufanie Polaków do szczepień przeciw COVID-19

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Redaktor: Monika Stelmach |Data: 12.01.2021
 
 
Blisko 68 proc. Polaków deklaruje, że zaszczepi się przeciw COVID-19 - wynika z sondażu United Surveys dla „DGP” i RMF FM. Wśród osób w przedziale wiekowym 60-69 lat ten odsetek wynosi aż 81 proc. Oznacza to, że w niespełna dwa miesiące liczba chętnych wzrosła o ok. 25 proc.
Obecnie gotowych do przyjęcia preparatu jest prawie 68 proc. badanych. Taką deklarację w badaniu United Surveys dla „DGP” i RMF FM złożyło 65 proc. kobiet (w listopadzie – 39 proc.) oraz 70 proc. mężczyzn (wcześniej 46 proc.).

Najwięcej zdecydowanych na przyjęcie wakcyny jest wśród osób starszych. W grupie 60–69 lat chętnych (odpowiedzi „zdecydowanie tak” i „raczej tak”) jest 81 proc., wśród osób w wieku „70 plus” jest to 76 proc. W poprzednim badaniu było to odpowiednio 63 i 53 proc.

Potężne wzrosty w zakresie akceptacji dla szczepionki widać też w podziale na elektoraty poszczególnych partii. W poprzednim badaniu United Surveys tylko 35 proc. elektoratu PiS była gotowa zaszczepić się, obecnie to już 72 proc. W obu badaniach najwięcej zwolenników szczepionki było wśród sympatyków Koalicji Obywatelskiej (75 proc. w listopadzie i 92 proc. teraz). Wzrost z 55 do 81 proc. nastąpił wśród wyborców Lewicy. Coraz bardziej przekonani do szczepień są też wyborcy Konfederacji (wzrost z 0 do 34 proc.), choć należy pamiętać, że w „DGP” badaniu, obejmującym reprezentatywną grupę 1 tys. respondentów, udział wyborców tego ugrupowania może być niewielki i może to powodować tak duże wahania ostatecznego wyniku.

Wzrost liczby chętnych do zaszczepienia to z jednej strony efekt rozpoczęcia szczepień w Polsce i w innych krajach. Poprzedni sondaż był przeprowadzony w listopadzie, zanim została zarejestrowana pierwsza szczepionka, więc deklaracja miała jeszcze charakter teoretyczny.

Z drugiej strony rolę odegrała także głośna w ostatnich dniach „afera celebrycka”. Wcześniej w dyskusji w mediach szczepionka pojawiała się często w kontekście obaw o działania niepożądane. Nagłośnienie w mediach przypadków sławnych i bogatych osób, które zaszczepiły się poza kolejnością, mogło przekonać wahających się, że szczepionka jest pożądanym, rzadkim dobrem i warto się szczepić. Zadziałał znany z psychologii efekt niedostępności.
 
facebook linkedin twitter
© 2021 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe