123RF
123RF

„Czysta” reklama wciąż ryzykowna

Udostępnij:

W nowym Kodeksie etyki lekarskiej wprowadzono istotne zmiany związane z zasadami informowania o działalności lekarza, które miały na celu m.in. pozwolenie medykom na działalność w mediach społecznościowych. Niektórzy odczytali to jednak zbyt liberalnie – i uznali, że dozwolone jest reklamowanie usług medycznych.

O tym, w jaki sposób lekarz może informować o swojej praktyce zawodowej, mówi nowy art. 71 Kodeksu etyki lekarskiej (KEL), który obowiązuje od 1 stycznia 2025 r.

Wskazano w nim, że choć generalnie medyk tworzy swoją zawodową opinię na podstawie wyników własnej pracy, to jest uprawniony do posługiwania się informacją o oferowanych usługach z zastrzeżeniem, że będzie ona zgodna z zasadami etyki lekarskiej. Pod pojęciem informacji kryje się natomiast „każda forma przekazu mająca na celu upowszechnianie wizerunku lekarza lub usług związanych z wykonywaniem zawodu lekarza”. Medyk jest odpowiedzialny także za tego rodzaju przekaz udostępniony niekoniecznie osobiście, bo także przez osoby trzecie w jego imieniu lub na jego rzecz – informuje o tym Prawo.pl.

Jak przypomina Naczelna Izba Lekarska, która publikuje komentarze do nowych przepisów KEL, art. 63 sprzed ostatniej nowelizacji wskazywał, że lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie na podstawie wyników swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione, a lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych.

Radca prawny dr Anna Banaszewska przypomina, że całkowity zakaz reklamy usług nie jest jednak zgodny z dyrektywą o handlu elektronicznym. Z art. 8 ust. 1 wynika wprost, że „państwa członkowskie zapewniają, żeby używanie informacji handlowych, które są częścią lub stanowią usługę społeczeństwa informacyjnego świadczoną przez przedstawiciela zawodu regulowanego, było dozwolone pod warunkiem zgodności z zasadami wykonywania zawodu, dotyczącymi w szczególności niezależności, godności i prestiżu zawodu, tajemnicy zawodowej i rzetelności wobec klientów i innych przedstawicieli zawodu”.

Ekspertka podkreśla też, że całkowity zakaz reklamy usług co do zasady nie jest również zgodny z art. 49 i 56 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Wskazuje, że podobna sytuacja dotyczy reklamy aptek, gdzie Komisja Europejska oceniła, że całkowity zakaz reklamy hamuje konkurencyjność rynku i stanowi przeszkodę w rozwoju i promowaniu nowoczesnych usług przynoszących bezpośrednie korzyści pacjentom.

– Całkowity zakaz reklamy działalności leczniczej należy, podobnie jak w przypadku zakazu reklamy aptek, uznać za nieuzasadniony i nieproporcjonalny w kontekście interesu zdrowia publicznego. Z tej też przyczyny konieczna jest zmiana przepisów ustawy o działalności leczniczej oraz dalsza liberalizacja przepisów KEL w celu zastąpienia zakazu reklamy instrumentami wprowadzającymi ograniczenia proporcjonalne do interesu zdrowia publicznego, a w konsekwencji zapewnienia zgodności z przepisami UE – wyjaśnia Anna Banaszewska.

Przeczytaj także: „Lekarz pracujący w złych warunkach może zostać ukarany” i „Informacja zgodna z zasadami etyki lekarskiej”.

Menedzer Zdrowia linkedin

 
© 2025 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.