
(Nie)jednolite zasady rozliczania nadwykonań?
Tagi: | Jerzy Szafranowicz, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, nadwykonania limitowane, nadkwykonania nielimitowane, świadczenia opieki zdrowotnej, szpitale, ryczałt, sieć szpitali |
– To, kto jest organem tworzącym szpital, w żadnym stopniu nie decydowało o poziomie finansowania nadwykonań w świadczeniach limitowanych za 2024 r. – przekazał wiceminister zdrowia Jerzy Szafranowicz.
Grupa posłów zapytała resort zdrowia, dlaczego Narodowy Fundusz Zdrowia planuje zapłacić jedynie część wartości za około 100 rodzajów świadczeń, które zostały już wykonane. W ich ocenie jest to ewidentna próba przerzucenia kosztów leczenia pacjentów na i tak już zadłużone oraz chronicznie niedofinansowane szpitale powiatowe.
Posłów zastanawia również, dlaczego w finansowaniu nadwykonań świadczeń limitowanych ponownie faworyzowane są szpitale wysokospecjalistyczne oraz te, które udzielają lepiej wycenionych świadczeń.
– Tymczasem szpitale powiatowe, które stanowią fundament systemu ochrony zdrowia dla milionów mieszkańców mniejszych miejscowości, po raz kolejny zostają poszkodowane. Przykładem jest projekt zarządzenia NFZ, który wyłącza zabiegi z zakresu ortopedii od lat realizowane przez szpitale powiatowe – podkreślili politycy w zapytaniu skierowanym do resortu.
Wiceminiser Jerzy Szafranowicz w odpowiedzi na interpelację poselską podkreślił, że NFZ ma obowiązek pokrycia wszystkich świadczeń nielimitowanych, a ich finansowanie odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym szczegółowymi warunkami zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
– Dodatkowo fundusz zobowiązał się do pokrycia w pełnej wysokości nadwykonań w lekach w programach lekowych i w chemioterapii, które formalnie stanowią świadczenia limitowane, ale dla NFZ są priorytetem, dlatego finansowane są tak jak świadczenia nielimitowane – wskazał wiceminister zdrowia.
Zwiększenie dotacji na sfinansowanie świadczeń za nadwykonania limitowane
Mając z kolei na uwadze nierozliczone nadwykonania w limitowanych zakresach świadczeń opieki zdrowotnej za 2024 r., Szafranowicz przekazał, że szefowa resortu zdrowia Izabela Leszczyna podjęła decyzję o zwiększeniu w 2025 r. dotacji podmiotowej do NFZ w celu sfinansowania tych świadczeń. Szafranowicz dodał, że oddziały wojewódzkie NFZ prowadzą obecnie dalsze działania mające na celu sfinansowanie w ramach powyższych środków nierozliczonych nadwykonań za 2024 r.
Lista świadczeń w nadwykonaniach limitowanych, które zostaną rozliczone po pełnej cenie nominalnej, liczy ok. 450 pozycji.
To między innymi świadczenia diagnostyki onkologicznej lub leczenia onkologicznego (poza pakietem onkologicznym), podanie leków w programach lekowych i w chemioterapii, świadczenia diagnostyki lub leczenia chorób rzadkich, świadczenia dializoterapii, żywienia dojelitowego i pozajelitowego, wentylacji mechanicznej w warunkach stacjonarnych, świadczenia opieki koordynowanej w POZ oraz programy pilotażowe.
Jak wyjaśnił Szafranowicz, w stosunku do świadczeń opieki zdrowotnej, które z uwagi na przepisy art. 136 ust. 2 pkt 1 1c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, bądź z uwagi na postanowienia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej podlegają „nielimitowanemu” finansowaniu, zastosowano wskaźniki finansowania świadczeń ponadlimitowych na poziomie 100 procent.
Nierówność w finansowaniu nadwykonań?
Wiceminister przypomniał, że NFZ stosuje jednolite zasady rozliczania nadwykonań w świadczeniach nielimitowanych i limitowanych udzielonych w 2024 r., o czym nadmienił w komunikacie z 3 marca.
– NFZ jest zobowiązany do kierowania się zasadą równego traktowania placówek medycznych, która wynika wprost z przepisów ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Kryteria, które wpłynęły na wybór świadczeń limitowanych do płatności po cenie nominalnej lub niższej, dotyczyły pilności i niezbędności wykonania tych świadczeń oraz sposobu ich rozliczania w latach ubiegłych. To, kto jest organem tworzącym szpital, w żadnym stopniu nie decydowało o poziomie finansowania nadwykonań w świadczeniach limitowanych z 2024 r. – zaznacza Szafranowicz.
Dodatkowe środki dla szpitali należących do sieci
Wiceminister odniósł się także do kwestii związanej z zapłatą za leczenie pacjentów ponad przyznany limit w ryczałcie sieciowym. Wskazał, że zgodnie z informacją NFZ, niewykonania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), w placówkach należących do sieci PSZ, zostaną przeznaczone na zwiększenie ryczałtu na 2025 r. w tych szpitalach, które wykonały więcej świadczeń w poprzednim roku, niż wynika to z umowy sieciowej. Zgodnie z komunikatem funduszu z 7 kwietnia przeliczono ryczałt dla placówek, które należą do PSZ.
– Przekroczenie ryczałtu w roku poprzednim przez dany szpital wpływa na wysokość jego ryczałtu w bieżącym roku, w związku z czym do szpitali, które wykonały więcej świadczeń w ryczałcie w 2024 r., zostaną skierowane większe środki z ryczałtu na 2025 r. – poinformował wiceminister. Dodał, że w skali kraju finansowanie ryczałtu PSZ wzrośnie o ponad 1,8 mld zł w porównaniu z pierwotnymi szacunkami na ten rok. Ryczałt został przeliczony w marcu 2025 r., ale jest wypłacany szpitalom z wyrównaniem od stycznia 2025 r.
Wiceminister Szafranowicz poinformował jednocześnie, że aktualnie w resorcie zdrowia jest procedowany projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, który zakłada wypłatę w 2025 r specjalnych dodatków do ryczałtu PSZ świadczeniodawcom, którzy za poprzedni okres rozliczeniowy (2024 r.) wykazali tzw. nadwykonania tego ryczałtu.
Przedstawiciel resortu przekazał, że dodatki będą wypłacane w wysokości 27 procent wypracowanych nadwykonań, z jednoczesnym uwzględnieniem kwot dodatków wypłaconych w 2024 r.
– Oznacza to dodatkowe pieniądze dla szpitali PSZ w szacowanej wysokości 300 mln zł – podał Jerzy Szafranowicz.
Przeczytaj także: „Topi się płynność finansowa NFZ” i „Za nadwykonania limitowane trzeba zapłacić w całości”.