Naczelna Izba Lekarska

Prezes NRL za zakazem udawania lekarza w reklamie

Udostępnij:
1 stycznia 2023 r. zaczął obowiązywać zakaz reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. – To bardzo dobra zmiana. Zakaz tego typu reklam zwiększa prestiż zawodu lekarza i poprawia relację lekarz–pacjent – stwierdził prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Łukasz Jankowski.
7 kwietnia 2022 r. w życie weszła nowa ustawa o wyrobach medycznych. Niektóre z jej przepisów, jak kwestie reklamy wyrobów medycznych, działają od nowego roku – zakaz reklamowania wyrobów medycznych obejmuje lekarza, farmaceutę lub inną osobę, która na potrzeby promocyjne stwarza pozory wykonywania zawodu medycznego.

Pacjenta nie można oszukiwać
Prezesa NRL przyznał, że „tego typu reklamy, w których używany jest wizerunek lekarza, to wprowadzanie w błąd”.

– To używanie autorytetu lekarza, udawanie lekarza dla celów komercyjnych, biznesowych. Tak nie powinno być. Powinniśmy mieć świadomość, że lekarz działa na naszą rzecz i dla naszego zdrowia, nie należy wykorzystywać wizerunku lekarza dla korzyści biznesowych czy finansowych. W związku z tym ten zakaz idzie w bardzo dobrym kierunku – powiedział Jankowski, dodając, że „to zmiana dobra dla chorych”. – Otóż nie można oszukiwać pacjenta i udawać lekarza, zalecając produkty lecznicze, tak jak nie można udawać, że się jest policjantem i pukać do czyichś drzwi jako policjant. Nie można również udawać lekarza, by w ten sposób ordynować leki, zalecać produkty lecznicze – stwierdził.

Zakaz tego typu reklam – jak zauważył Jankowski – zwiększa również prestiż zawodu lekarza i poprawia relacji lekarz–pacjent. – Zdarzało się bowiem, że w gabinecie lekarskim pacjenci mówili: „widziałem, że inny doktor w reklamie zalecał inny lek”. To oznacza, że dla pacjenta nie było jasne, że w reklamie jest przebieraniec, aktor – powiedział szef Naczelnej Rady Lekarskiej.

Reklamę w TV musi zrozumieć laik
Zgodnie z nowymi regulacjami reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Zapis ten dotyczy także terminów medycznych i naukowych oraz przywoływania wyników badań naukowych, opinii specjalistów lub literatury specjalistycznej, skierowanych w reklamie do innych odbiorców niż laicy.

Profesjonalistami, według ustawy, są osoby wykonujące zawody medyczne, które mają specjalistyczną wiedzę medyczną i doświadczenie. Laikami – w rozumieniu przepisów – są pacjenci, konsumenci, importerzy, dystrybutorzy czy przeciętni użytkownicy internetu.

Przepisy ustawy zakazują wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne. Żadna z występujących w reklamie wyrobu medycznego osób nie będzie mogła podać się za medyka lub przedstawiać produktu w sposób sugerujący wykonywanie zawodu lekarza, farmaceuty, pielęgniarki, ratownika medycznego i innych osób reprezentujących zawód medyczny. Podobny zakaz obowiązuje w odniesieniu do produktów leczniczych.

Reklama nie może także bezpośrednio wzywać dzieci do kupienia, nakłaniać rodziców lub innych dorosłych do zakupu reklamowanych produktów oraz dotyczyć wyrobów nieprzeznaczonych dla laików.

Przeczytaj także: „Lekarz nie zareklamuje wyrobu medycznego”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.