Rozmowa lekarza z pacjentem jest potrzeba? Wydaje, że resort mówi "nie"

Udostępnij:
Tagi: pacjent, pacjenci
Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej postuluje o dodanie w oczekiwaniach wobec studentów obok takich rzeczy, jak pobranie krwi czy mierzenie temperatury i drenaż ropni – umiejętności rozmowy. Ale w projekcie nowego rozporządzenia resortu zdrowia dotyczącego wymogów wobec kończących studia medyczne takie zalecenia dotyczą tylko przyszłych dentystów i onkologów.
- Komunikacja pacjent–lekarz, a także komunikacja w zespole medycznym stanowią jedne z podstawowych umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy lekarza – mówi Katarzyna Jankowska, prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną". Eksperci podkreślają, że wiele badań naukowych potwierdza, że skuteczność leczenia zależy w dużej mierze od tego, jak przebiega kontakt z chorym. – Lekarz musi umieć zdiagnozować stan zdrowia, co bywa trudne, bo pacjenci nie zawsze umieją mówić o swoich dolegliwościach – przyznaje Katarzyna Jankowska. Ale umiejętność rozmowy ważna jest też później, gdy lekarz ma przekonać chorego, żeby przestrzegał zaleceń: by wykupił leki i stosował je zgodnie ze wskazówkami.

– Polscy lekarze mają mało czasu na konsultacje. Wizyta trwa kilkanaście minut, z czego większość zabiera biurokracja. W takiej sytuacji, żeby leczenie było efektywne, tym bardziej muszą znać skuteczne metody komunikacji – dodaje Jankowska i wspomina, że kiedy była na stypendium z zakresu kształcenia kompetencji komunikacyjnych na Uniwersytecie Cambridge, w holu wisiał plakat: „Najpierw spójrz na pacjenta, potem na monitor”.

Zachęcamy do polubienia profilu "Menedżera Zdrowia" na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia/ i obserwowania konta na Twitterze: www.twitter.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.