Szczurek-Żelazko krytykuje "Sowmed" i wojewodę wielkopolskiego

Udostępnij:
Tagi: Gniezno
- Działalność podmiotu leczniczego „Sowmed” jest niezgodna z wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, a postępowanie wojewody wielkopolskiego, który jako organ prowadzący rejestr jest uprawniony do kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą, należy ocenić jako niewłaściwe - napisała Józefa Szczurek-Żelazko w piśmie do protestujących lekarzy.
"Menedżer Zdrowia" kontynuuje sprawę gnieźnieńskim szpitala i "Sowmed", którą opisuje od października 2016 roku.

Przypomnijmy, wcześniej informowaliśmy, że Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie ogłosił konkurs ofert na udzielanie świadczeń zdrowotnych w oddziale chirurgii ogólnej i małoinwazyjnej, poradni chirurgicznej oraz pracowni endoskopii ZOZ w Gnieźnie. W wyniku postępowania konkursowego prywatny podmiot otrzymał lukratywny kontrakt w publicznym szpitalu mogąc dowolnie i bez konieczności liczenia się z kosztami korzystać z bazy lokalowej, sprzętu oraz personelu szpitala dla osiągnięcia zysku. Lekarze z Gniezna napisali list do ministra, w którym prosili o reakcję, a także złożyli skargę na wojewodę.

- Składamy skargę na wojewodę wielkopolskiego. Skarga dotyczy odpowiedzi Wojewody na pismo Komisji Rewizyjnej Powiatu Gnieźnieńskiego odnośnie zgodności działalności podmiotu leczniczego „Sowmed” w szpitalu SPZOZ Gniezno z wpisem do rejestru podmiotów prowadzących działalność leczniczą, który to rejestr prowadzi wojewoda - poinformowali Ministerstw Zdrowia. Resort odpisał.

Józefa Szczurek-Żelazko, wiceminister zdrowia:
- W odpowiedzi na skargę lekarzy z 10 stycznia 2017 roku na działalność wojewody wielkopolskiego Zdrowia w sprawie nieprawidłowości związanych z przeprowadzeniem oraz następstwami postępowania konkursowego na świadczenie usług w oddziale chirurgii ogólnej i małoinwazyjnej, poradni chirurgicznej oraz pracowni endoskopii w Zespole Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie, na podstawie art. 238 paragraf 1 w zw. z art. 237 paragraf 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, zawiadamiam, iż uznaję ją za częściowo zasadną.

Dokonując analizy dokumentów, danych znajdujących się w księdze rejestrowej podmiotu wykonującego działalność leczniczą oraz przepisów prawa, należy zauważyć, iż zarzuty leżące u podstaw skierowanej do ministra zdrowia przedmiotowej skargi wskazują na niewłaściwe postępowania i załatwienie sprawy przez wojewodę wielkopolskiego w ramach jego ustawowych kompetencji.

W wyżej wymienionym oddziale chirurgicznym szpitala w Gnieźnie, który jest zakładem leczniczym Zespołu Opieki Zdrowotnej w Gnieźnie świadczenia zdrowotne są udzielane przez inny podmiot leczniczy, to jest Aleksander Sowier Gabinet Lekarski, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Gabinety Chirurgiczne „Sowmed”, Sow-Wind. Świadczenia te są realizowane na podstawie umowy między podmiotami. "Sowmed” jest zarejestrowany jako podmiot leczniczy udzielający wyłączenie świadczeń w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 3 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016r. poz. 1638 z późn. zm.) ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych udziela się w ambulatorium (przychodni, poradni, ośrodku zdrowia, leczniczy lub ambulatorium z izbą chorych), a także zakładzie badań diagnostycznych i medycznym laboratorium diagnostycznym oraz w pojeździe lub innym obiekcie będącym na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, przeznaczonym do udzielania świadczeń zdrowotnych. Natomiast w szpitalu mogą być wykonywane świadczenia wyłącznie w rodzaju świadczenia szpitalne (vide art. 2 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy).

Podsumowując działalność podmiotu leczniczego „Sowmed” jest niezgodna z wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz z przepisami omawianej ustawy, także w kontekście udzielania świadczeń przez jeden podmiot w zakładzie leczniczym innego podmiotu.

W powyższym kontekście należy zauważyć, iż wojewoda wielkopolski jako organ prowadzący rejestr jest uprawniony do kontroli podmiotów wykonujących działalność leczniczą w zakresie zgodności wykonywanej działalności z przepisami określającymi warunki wykonywania działalności leczniczej. Tym samym w przypadku powzięcia przez wojewodę wielkopolskiego informacji o prowadzeniu działalności leczniczej przez „Sowmed” niezgodnie z wpisem do wyżej wymienionej rejestru, powinien on jako organ prowadzący ww. rejestr podjąć stosowne działania w celu zweryfikowania ich prawdziwości. Nie ulega wątpliwości, iż prowadzenie działalności leczniczej niezgodnie z wpisem do wymienionego rejestru stanowi naruszenie art. 107 wymienionej ustawy o działalności leczniczej, a co za tym idzie stanowi jednocześnie przesłankę wykreślenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o której mowa w art. 108 ust. 2. ustawy.

Mając powyższe na uwadze, iż wojewoda wielkopolski w chwili powzięcia informacji o prowadzeniu działalności leczniczej przez „Sowmed” niezgodnie z wpisem do rejestru, ograniczył się jedynie do udzielenia odpowiedzi Przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Gnieźnieńskiego, iż „nie jest powołany do interpretacji zapisów ustawy o działalności leczniczej”, a także przekazania wyżej wymienionego stanowiska Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia, należy ocenić jako niewłaściwe postępowanie wojewody wielkopolskiego w zakresie załatwienia przedmiotowej sprawy w ramach jego ustawowych kompetencji, bowiem powinien on poinformować o podjętych przez niego działaniach w przedmiotowej sprawie. Tym samym przedmiotową skargę ww. zakresie należy uznać za zasadną.

Odnosząc się natomiast do kwestii stwierdzenia przez wojewodę wielkopolskiego, iż „nie jest powołany do interpretacji zapisów ustawy o działalności leczniczej”, uprzejmie wskazuję, iż skarga nie może zasługiwać na uwzględnienie, przede wszystkim z uwagi na fakt nieistnienia normy prawnej obligującej wojewodę wielkopolskiego do dokonywania wykładni przepisów prawa powszechnie obowiązującego. Warto przy tym zauważyć, iż interpretacja przepisów powszechnie obowiązujących dokonywana jest w każdorazowym przypadku ich stosowania przez adresata normy prawnej, a wyjaśnianie wątpliwości interpretacyjnych obowiązujących przepisów prawa oraz udzielanie pomocy prawnej w zakresie ich właściwej wykładni – w braku przepisów szczególnych – nie należy do organów administracji publicznej, lecz pozostaje w sferze prywatnoprawnej i dokonywane jest przez podmioty ustawowo powołane do świadczenia pomocy prawnej, to jest adwokatów i radców prawnych. Tym samym w powyższym zakresie skargę należy uznać za bezzasadną.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż odrębnym pismem poinformowałem wojewodę wielkopolskiego o rozstrzygnięciu podjętym w następstwie rozpatrzenia przedmiotowej skargi. Zobowiązałam Powiat Gnieźnieński do podjęcia względem ZOZ w Gnieźnie stosownych działań w trybie nadzoru, o którym mowa w art. 121 ww. ustawy o działalności leczniczej, celem zweryfikowania zgodności działań ZOZ w Gnieźnie z przepisami prawa w zakresie postępowań przeprowadzanych w ww. podmiocie leczniczym o udzielanie zamówień na udzielanie w określonym zakresie świadczeń zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem przypadków dotyczących potencjalnych nieprawidłowości leżących u podstaw ustaleń przyjętych w toku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego dotyczącego rozpatrzenia ww. skargi.

Przeczytaj także inne teksty o sprawie placówki z Gniezna: "Lekarze piszą: "Ministrze, prywatny podmiot wygrał kontrakt z naruszeniem norm etycznych i prawnych", "Resort odpowiada na pismo lekarzy z Gniezna, grozi palcem i żąda wyjaśnień", "Firma ma lukratywny kontrakt w publicznym szpitalu, ale nie martwi się kosztami bazy lokalowej i sprzętu. Resort na to: Tak nie powinno być!" i "Magdziarz do Radziwiłła: Czy to koniec „dzierżawy operatorskiej” szpitali?" i "NIK sprawdza gnieźnieński szpital. Co dalej ze sprawą lukratywnego kontraktu?".
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.