Zakaz reklamy alkoholu – zdecydowanie tak
Polacy oczekują zdecydowanych działań od polityków – domagają się zakazu reklamy alkoholu, co mogłoby powstrzymać wczesną inicjację alkoholową dzieci i młodzieży.
Z sondażu przeprowadzonego w listopadzie 2025 r. przez Ogólnopolską Grupę Badawczą dla Fundacji GrowSPACE wynika, że aż 85 proc. ankietowanych Polek i Polaków popiera przygotowaną przez kierownictwo Ministerstwa Zdrowia ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
.png)
78 proc. ankietowanych chciałoby powstrzymania wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży.
.png)
O projekcie – w skrócie
W ministerialnym projekcie ustawy przewidziano zakaz promocji piwa, w tym przez upusty, rabaty, pakiety i programy lojalnościowe, gry losowe, nagrody – obecnie zakazana jest reklama i promocja napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa.
Kary za nielegalną reklamę i promocję napojów alkoholowych miałyby zostać podniesione. Po zmianach minimalna wysokość grzywny wyniesie 20 tys. zł, a maksymalna – 750 tys. zł. Ponadto możliwa byłaby kara ograniczenia wolności. Obecne sankcje to grzywna od 10 tys. do 500 tys. zł.
Poza tym w projekcie zapisano zakaz wprowadzania do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna.
Więcej w tekście „Co z ustawą antyalkoholową?”.
Wszyscy – niezależnie od sympatii politycznych
To sygnał do zmian.
– Wysokie poparcie sondażowe pokazuje, że oczekiwane są działania – komentuje Jan Pieniążek z GrowSPACE, dodając, że nie ma argumentów prawnych, psychospołecznych, ekonomicznych i politycznych, aby zmiany te nie mogły zostać wprowadzone już dziś.
– Od miesięcy mówimy o tym, jakie konsekwencje niesie za sobą wczesna inicjacja alkoholowa, że jej wiek się obniża, a coraz więcej osób w społeczeństwie popiera szeroko zakrojone działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w tym przede wszystkim zakaz publicznej reklamy alkoholu – mówi Dominik Kuc, członek zarządu Fundacji GrowSPACe.
– We wszystkich grupach i stronach partii politycznych wyborcy i wyborczynie popierają pełen zakaz publicznej reklamy alkoholu i wzmocnienia egzekwowania zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim – to aż 91 proc. wyborców i wyborczyń Koalicji Obywatelskiej, 87 proc. Prawa i Sprawiedliwości, 85 proc. Lewicy, a także 71 proc. Konfederacji i 65 proc. Konfederacji Korony Polskiej – wylicza.
Dlaczego to ważne?
– W Polsce mamy duży problem – nie tylko z uzależnieniem od alkoholu, ale z jego nadużywaniem, z normalizowaniem stosunku do alkoholu, do reklam. To kreuje obraz, w który wierzą dzieci – że alkohol to nieodłączna część naszego życia, podstawowa potrzeba, dostępna wszędzie i na każdym kroku – mówi Katarzyna Andrusikiewicz, psycholożka i terapeutka uzależnień.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na reprezentatywnej próbie 1001 osób w listopadzie 2025 r. – zostało zrealizowane metodą telefoniczną, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Zastosowano losowo-kwotowy dobór próby, a jej struktura jest tożsama ze strukturą dorosłych mieszkańców, ich miejsca zamieszkania, płci oraz wieku (dane według Głównego Urzędu Statystycznego). Poziom ufności wynosi 95 proc., a maksymalny błąd statystyczny sięga zaś 4,3 proc. Badanie było realizowane na zasadzie autodeklaracji respondentów.
Przeczytaj także: „Nie reklamujmy piwa”, „Sejmowy zakaz alkoholu to sygnalizowanie cnoty – potrzebne są reformy”, „Włodzimierz Czarzasty zakazał sprzedaży alkoholu w Sejmie” i „Izbo wytrzeźwień, wróć”.
