ONKOLOGIA
Płuco i opłucna
 
Specjalizacje, Kategorie, Działy

Czy Twitter może poprawić rekrutację chorych do badań klinicznych?

Udostępnij:
Przedstawione w JAMA Oncology wyniki przeprowadzonego ostatnio na Uniwersytecie Pensylwania badania sugerują, że Twitter może być cennym narzędziem zwiększającym rekrutację do badań klinicznych w onkologii.
Badacze analizowali tysiące wpisów dotyczących raka płuca w mediach społecznościowych i zauważyli, że zaskakująco duża ich liczba dotyczyła badań klinicznych, szczególnie poświęconych immunoterapii. Nie było jednak wśród nich wpisów dotyczących rekrutacji do takich badań. Główny autor badania Mina Sedrak z Uniwersytetu Pensylwania stwierdziła, że udział w badaniach klinicznych jest dla chorych bardzo użytecznym sposobem uzyskania dostępu do obiecujących nowych opcji terapeutycznych, jednak tylko 5% dorosłych chorych na nowotwory uczestniczy w badaniach klinicznych. W opinii badaczy jest to poważny, nierozwiązany dotąd problem. Jak stwierdzono Twitter mógłby być obiecującym nowym sposobem przekazywania informacji dotyczących zdrowia oraz zachęcającym do udziału w badaniach klinicznych. Wiele ośrodków klinicznych oraz placówek opieki medycznej wykorzystuje aktywnie Twitter jako platformę służąca promocji zdrowia i edukacji, jednak jak dotąd tylko w niewielu badaniach analizowano przydatność Twittera do przekazywania informacji dotyczącej nowotworów. W żadnym z badań nie analizowano przydatności Twittera do poprawy rekrutacji do badań klinicznych. Analizowano w sposób losowy wybraną próbę 1516 wpisów spośród całkowitej liczby ponad 15300 umieszczonych w mediach społecznościowych pomiędzy 5 a 21 stycznia 2015 roku zawierających określenie „rak płuca”. Analizowano między innymi miejsce umieszczenia wpisu. Większość wpisów (56%) dotyczyła głównie wsparcia psychologicznego, wpisy były też dialogiem dotyczącym zapobiegania nowotworom, natomiast 18% wszystkich wpisów dotyczyło badań klinicznych. Z tej ostatniej grupy 42% wpisów umieściły pojedyncze osoby, podpisujący się chorzy, pracownicy opieki medycznej, osoby wspierające oraz osoby spoza systemu opieki medycznej. Większość wpisów dotyczących badań klinicznych dotyczyło badań na ludziach z użyciem nowych leków i urządzeń medycznych, przy czym istotna liczba wpisów w szczególny sposób wyrażała zainteresowanie immunoterapią. Spośród wszystkich wpisów dotyczących badań klinicznych 79% dotyczyło immunoterapii, a 86% zawierało odnośniki kierujące użytkowników bezpośrednio do odpowiednich publikacji naukowych. Badacze odkryli także, że praktycznie żadnego z tych wpisów nie wykorzystano w celu rekrutacji do badania klinicznego, w żadnym też nie umieszczono odnośnika kierującego do strony internetowej dotyczącej rekrutacji. Tylko jeden wpis kierował czytelników bezpośrednio do strony internetowej dotyczącej rekrutacji. Autorzy sugerują, że Twitter może być widoczną metodą rozpowszechniania informacji dotyczącej zdrowia, mógłby też poprawić wyniki leczenia oraz stanowić wsparcie, zarówno dla chorych będących obecnie w trakcie terapii jak i tych, którzy już zakończyli leczenie. Mógłby także zwiększyć świadomość społeczną dotyczącą badań klinicznych w onkologii jak i poprawić rekrutację do badań klinicznych w tym obszarze medycyny. Autorzy odnotowali jednak konieczność opracowania przez odpowiednie agencje rejestracyjne zasad dotyczących zastosowania mediów społecznościowych w kampaniach rekrutacyjnych do badań klinicznych, a także odniesienia się do pewnych dylematów medycznych dotyczących wykorzystania tego typu mediów.
 
Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.