Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Centrum e-Zdrowia zbadało stopień informatyzacji placówek leczniczych

Udostępnij:
Większość ankietowanych na pytanie dotyczące posiadania wystarczającej liczby stanowisk komputerowych umożliwiających wdrożenie EDM udzieliło odpowiedzi twierdzącej.
Najwyższy ich odsetek odnotowano w przypadku ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, a najniższy wśród szpitali.

Centrum e-Zdrowia zakończyło 6. edycję „Badania stopnia informatyzacji podmiotów wykonujących działalność leczniczą”. Z przeprowadzonej analizy wynika, że zdecydowana większość ankietowanych podmiotów (89 proc.) posiada rozwiązania IT umożliwiające prowadzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej oraz elektroniczne przetwarzanie danych medycznych istotnych z punktu widzenia procesu leczenia.

Porównując ten wynik z badaniem z 2021 roku, oznacza to wzrost o 20,6 pp. Deklaracje uczestniczących w badaniu podmiotów wskazują, że ponad połowa z nich wdrożyła indeksowanie EDM w systemie e-Zdrowie (P1) oraz raportowanie do systemu zdarzeń medycznych.

Większość placówek (61,9 proc.) posiada Repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej. W porównaniu z poprzednią edycją badania odsetek podmiotów posiadających Repozytorium EDM wzrósł o prawie 18 pp.

W ramach badania analizie poddano wykorzystywanie przez placówki ochrony zdrowia rozwiązań z zakresu telemedycyny, mZdrowia oraz sztucznej inteligencji. Z analizy wynika, że co czwarta placówka wykorzystuje rozwiązania z zakresu telemedycyny – najczęściej są to telekonsultacje i teleporady. Korzystanie z rozwiązań z zakresu mZdrowia deklarowało 4,5 proc., a najczęściej wykorzystywane rozwiązanie to zdalne konsultacje z lekarzem specjalistą. Narzędzia wspierane przez sztuczną inteligencję wykorzystuje 2,5 proc. badanych podmiotów (wzrost o 1,4 pp., biorąc pod uwagę wyniki poprzedniego badania).

Najczęściej wykorzystywanymi narzędziami są te mające zastosowanie w diagnostyce obrazowej typu CT (tomografia komputerowa) – 39,4 proc., oraz w procesie wyszukiwania, gromadzenia, przechowywania i standaryzacji danych medycznych – 22,6 proc.

Stosunkowo niewiele podmiotów zapewnia pacjentom dostęp do e-usług poprzez stronę internetową (16,8 proc.) ankietowanych placówek. Co czwarta (22,6 proc.) planuje ich wdrożenie w perspektywie kolejnych sześciu miesięcy.

Z narzędzi Business Intelligence (BI) korzysta 5,6 proc. ankietowanych. Większość (88,3 proc.) podmiotów nie planuje wykorzystywania narzędzi Business Intelligence w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Na podstawie wyników badania udało się ustalić, że niewielki odsetek badanych placówek (4,5 proc.) jest zintegrowany z platformą regionalną. Placówki te najczęściej są zintegrowane w zakresie wyszukiwania i udostępniania dokumentów medycznych (46 proc.) oraz eRejestracji regionalnej (37,7 proc).

W ponad połowie podmiotów zidentyfikowane zostały potrzeby w zakresie cyberbezpieczeństwa, które dotyczą przede wszystkim zwiększenia odporności na cyberataki oraz zwiększenia ochrony danych osobowych. Ponadto niemal 62 proc. podmiotów wskazało więcej niż dwa priorytetowe obszary działań w zakresie cyberbezpieczeństwa, wśród których najczęściej wymieniano monitorowanie bezpieczeństwa teleinformatycznego podmiotu, oszacowanie ryzyka związanego z zagrożeniami bezpieczeństwa informacji oraz szkolenia lub działania uświadamiające dla pracowników dotyczące bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa.

Największą barierą w cyfryzacji placówek okazały się kolejno: brak wystarczających środków finansowych na inwestycje w zakresie IT (82,3 proc.), niewystarczające kompetencje cyfrowe pracowników (45,2 proc.) oraz opór ze strony personelu medycznego (31,5 proc.).

Na uwagę zasługuje też fakt, że prawie jedna czwarta ankietowanych jest zdania, że postępująca cyfryzacja pozytywnie wpłynie na relacje lekarz–pacjent.

Opracowanie: INK
 
123RF
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.