Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Jest wniosek, by wyceny skontrolował NIK

Udostępnij:
Zgodnie z zapowiedzią Związek Powiatów Polskich oraz Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych domagają się weryfikacji wycen, których aktualna wysokość nie umożliwia realizacji obowiązkowych podwyżek, ani – tym bardziej – nie niweluje inflacji.
Publikujemy wspólny wniosek skierowany przez Związek Powiatów Polskich oraz Ogólnopolski Związek Pracodawców Szpitali Powiatowych do Najwyższej Izby Kontroli, wynik ocen, które sformułowano podczas sierpniowego, ogólnopolskiego spotkania prezydentów, starostów i członków zarządu powiatu odpowiedzialnych za ochronę zdrowia oraz dyrektorów i prezesów szpitali.

Wymienione związki zawnioskowały o przeprowadzenie przez NIK kontroli doraźnej dotyczącej procesu przygotowania zatwierdzania i wdrażania rekomendacji 5/2022 z 13 lipca 2022 r. prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

W piśmie skierowanym do prezesa NIK Mariana Banasia czytamy:
13 lipca 2022 r. Minister Zdrowia zatwierdził opracowaną przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji rekomendację w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej w wariancie 2, tj. uwzględniającym:
* wzrost najniższego wynagrodzenia wprowadzany ustawą z 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 1352),
* wzrost wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych na podstawie umów innych niż umowa o pracę, związanych z prognozą wskaźnika inflacji w latach 2022–2023,
*symulację zmniejszenia różnic pomiędzy świadczeniodawcami w poszczególnych zakresach świadczeń wartości jednostek rozliczeniowych stosowanych w umowach zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz
*odrębne rozwiązania dla obszarów świadczeń zidentyfikowanych jako wymagające pilnej interwencji w zakresie zwiększenia poziomu finansowania.

W rekomendacji AOTMiT wprost wskazano, że przyjęcie do realizacji drugiego wariantu będzie się wiązać ze wzrostem wydatków płatnika o 18 540 mln zł w okresie 12 miesięcy od chwili wejścia w życie ustawy o wynagrodzeniach, co stanowi 22,4 proc. wartości umów NFZ (z wyłączeniem sumy współczynników, o których mowa w § 16 Ogólnych Warunków Umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, leków stosowanych w programach lekowych i substancji czynnych stosowanych w chemioterapii).

Na przełomie lipca i sierpnia 2022 r. oddziały Narodowego Funduszu Zdrowia rozpoczęły proces aneksowania umów zawartych ze świadczeniodawcami. Z informacji przekazanych przez szpitale miejskie i powiatowe do Związku Powiatów Polskich wynika, że co najmniej 130 szpitali miejskich i powiatowych z podwyżki wyceny świadczeń nie będzie w stanie sfinansować obligatoryjnych podwyżek dla pracowników medycznych i pozostałych pracowników działalności podstawowej wskazanych w załączniku do ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. W niektórych przypadkach wartość nowych aneksów jest bliska lub w niewielkim zakresie przekracza wartość dotychczasowych umów. Należy zauważyć, że wraz z podwyżką wyceny świadczeń nastąpiła likwidacja tzw. współczynników korygujących, którymi dotychczas przekazywano środki na obligatoryjne dodatki do wynagrodzeń lub podwyżki dla pracowników podmiotów leczniczych. Niedobór środków tylko na zapewnienie ustawowych podwyżek szpitale szacują na kilkaset tysięcy złotych miesięcznie. W skrajnych przypadkach są to kwoty przekraczające milion złotych. Dodatkowo szpitale (niemal 200 podmiotów, które odpowiedziały na ankietę przeprowadzoną przez Związek Powiatów Polskich) wskazały, że nie będą w stanie sfinansować podwyżek dla osób zatrudnionych na podstawie umów innych niż umowa o pracę.

W przypadku typowych szpitali powiatowych i miejskich, z uwagi na charakter udzielanych świadczeń, koszty pracy (i pochodnych) stanowią główny element w strukturze kosztów. W ocenie Związku Powiatów Polskich oraz Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych niedobór środków przypadku szpitali powiatowych i miejskich (są to głównie szpitale I i II stopnia PSZ) błąd tkwi w przyjętej metodologii podziału środków, w której w niewystarczającym stopniu uwzględniono włączenia do wyceny świadczeń wynagrodzeń dotychczas wypłacanych w formie współczynników korygujących.

Z uwagi na skalę środków finansowych, jaka została przekierowana do systemu ochrony zdrowia na tegoroczny wzrost wyceny świadczeń, którego zasadniczym celem było zapewnienie świadczeniodawcom środków na podwyższenie płac w sektorze ochrony zdrowia, zwracamy się z prośbą do pana prezesa o przeprowadzenie przez NIK kontroli doraźnej dotyczącej procesu przygotowania, zatwierdzania i wdrażania rekomendacji 5/2022 z 13 lipca 2022 r. prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.
 
123RF
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.