Specjalizacje, Kategorie, Działy
Wyślij
Udostępnij:
 
 

Nawet niska dawka kortykosteroidów w autoimmunologicznym zapaleniu wątroby wywołuje zdarzenia niepożądane

Autor: Alicja Kostecka |Data: 02.01.2020
 
 
Autoimmunologiczne zapalenie wątroby wymaga długotrwałej terapii, a kortykosteroidy stanowią podstawę postępowania terapeutycznego. Jednak długotrwałe stosowanie kortykosteroidów może prowadzić do zdarzeń niepożądanych lecz wyniki z badań długoterminowych dotyczą głównie chorób reumatycznych.
Badacze przeanalizowali dane retrospektywnie od 476 pacjentów (77% kobiet) z ustaloną diagnozą autoimmunologicznego zapalenia wątroby pod kątem związku między stosowaniem kortykosteroidów a występowaniem zaćmy, cukrzycy i złamań od początku rozpoznania autoimmunologicznego zapalenia wątroby.

Mediana wieku w chwili rozpoznania wyniosła 44 lata. Zdarzenia niepożądane udokumentowano u 120 (25%) pacjentów. Niskie dawki prednizon (0,1–5,0 mg / d) zwiększały prawdopodobieństwo złamań, podczas gdy wyższe dawki (> 5,0 mg / d) zwiększały prawdopodobieństwo zaćmy i cukrzycy. Budezonid zwiększał prawdopodobieństwo zaćmy i złamań.

Wynika z tego, że nawet niskie dawki kortykosteroidów często prowadzą do znacznych zdarzeń niepożądanych, co przeczy założenie, że zdarzeniom niepożądanym zapobiega się poprzez podawanie niskich dawek.
 
Patronat naukowy portalu:
prof. Grażyna Rydzewska, Kierownik Kliniki Gastroenterologii CSK MSWiA
Redaktor prowadzący:
Dr hab. n. med. Piotr Eder, Katedra i Klinika Gastroenterologii, Żywienia Człowieka i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
 
© 2020 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe