Asystent czy sekretarka, czyli co wyjdzie z projektu ministra zdrowia

Udostępnij:
Spore nadzieje można pokładać w zapowiedziach dotyczących uprawnień asystentów lekarza. Pierwsze propozycje zapisów prawnych już mamy. Czego jeszcze trzeba, by sprawa asystentów miała „ręce i nogi”?
Poniżej prezentujemy analizę Rafała Janiszewskiego:

Na początek – to co już mamy. W projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia, zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego czytamy, że sekretarka medyczna to „osoba posiadająca co najmniej wykształcenie średnie i realizująca zadania zlecone przez lekarza, w tym związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej świadczeniobiorcy”.

Dodatkową zapowiedzią jest wprowadzenie funkcji asystenta medycznego, który będzie mógł wystawiać zwolnienie lekarskie. W uzasadnieniu projektu wskazuje się że "rozwiązanie takie nie tylko odciąża wystawiających zaświadczenia lekarskie od obowiązków, związanych de facto wyłącznie z technicznym wypełnieniem dokumentu zaświadczenia lekarskiego o czasowej niezdolności do pracy, ale również stanowi kolejne działanie wspomagające eliminację papierowego obiegu dokumentów".

Wątpliwości

Z pozoru czynności administracyjne, jednak w rzeczywistości należy sobie zadać pytanie, czy osoby inne niż uprawnione do wystawiania dokumentów będą, na gruncie obowiązujących przepisów miały do tego uprawnienie. Wiązać to należy przede wszystkim z odpowiedzialnością za treści umieszczane w tych dokumentach oraz zgodności ich ze stanem faktycznym. Zwłaszcza, że mówimy tu o elementach dokumentacji medycznej, którą w szeregu przepisach przypisano wyłącznie osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje.

Zgodnie z Ustawą o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, lekarz ma obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej. Rozumiem, że zapisy projektów wskazują, iż lekarz może czynności z tym związane zlecić sekretarce medycznej czy asystentowi. To dość karkołomne wobec faktu, że w wielu zapisach np. Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, wskazano jakich wpisów do dokumentacji dokonać musi lekarz.

Dodatkowo Rozporządzenie Ministra Zdrowia sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, wskazuje między innymi:
- § 4. 1. 2. Każdy wpis w dokumentacji opatruje się oznaczeniem osoby dokonującej wpisu, zgodnie z § 10 ust. 1 pkt 3. (czyli osoby posiadającej medyczne wykształcenie i udzielającej świadczenia zdrowotnego)
- § 24. 1. Lekarz wypisujący pacjenta wystawia kartę informacyjną z leczenia szpitalnego na podstawie informacji zawartych w historii choroby

Oczywiście możemy przyjąć zasadę, że sekretarka medyczna czy asystent przygotowuje treść, którą później wpisuje do dokumentacji lekarz. Wpisuje, bowiem taki obowiązek wynika z przepisów. Jednak jeśli zakłada się, że E-zwolnienie podpisze asystent za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub ePUAP, a informacje w nim zawarte mają być jednoznaczne z zapisami lekarza w dokumentacji medycznej to ryzyka nie ma.

Jeśli jednak dokumentację medyczną sporządzi sekretarka, a asystent na tej podstawie sporządzi E-zwolnienie, to może się okazać, że żadna z informacji nie będzie się pokrywać z tym co zapisałby lekarz, gdyby prowadził dokumentację. Nie rozwijam już kwestii tego, że zaświadczenie o niezdolności do pracy jest dokumentacją medyczną (zewnętrzną).

Dodatkowo w mojej ocenie planowanie wydania 50 mln zł na szkolenia asystentów medycznych warto przemyśleć. Dobrą praktyką jest tworzenie prawa praktycznego, opartego o realia. Zatem wsparcie administracyjne lekarzy jest potrzebne. Warto jednak nie zapominać o tym, że ono już jest. Od dawna sekretarki medyczne sporządzają dokumentację, często nawet posługują się pieczątką lekarza lub jego loginem w systemie. Czy zatem trzeba je szkolić? Może wystarczy tylko po stworzeniu rejestru asystentów zweryfikować ich umiejętności.

Rozwiązanie, czyli poprawki w kolejnych aktach

Rozumiejąc intencję proponowanych zmian, czyli odciążenie lekarzy z czynności administracyjnych należy dokonać równolegle nowelizacji przepisów nakładających wyłączny obowiązek prowadzenia dokumentacji medycznej osobom posiadającym medyczne wykształcenie, a dokonującym wpisów w związku z udzielaniem świadczenia zdrowotnego.

Nie można przy tym zapominać, że kwestie związane z dokumentacją medyczną zapisane są w aktach wykonawczych (rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania oraz odrębnie w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 25 lutego 2016 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w podmiotach leczniczych utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Rafał Janiszewski

Autor jest właścicielem kancelarii doradczej
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.