iStock
Biały kitel nie będzie reklamować suplementów diety
Autor: Krystian Lurka
Data: 02.12.2019
Nadawcy telewizyjni i producenci suplementów diety podpisali samoregulację, która określa standardy promowania tych produktów. Zakłada ona, że w reklamie nie może być przedstawiany wizerunek osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną.
Dokument podpisało szesnaście podmiotów, w tym największe telewizje (Polsat, Telewizja Polska i TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF).
Głównym założeniem porozumienia jest wyraźne rozdzielenie suplementów diety od produktów leczniczych. Regulacja przewiduje między innymi, że reklama suplementów diety:
- nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze,
- nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,
- nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych czy działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną,
- nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia,
- nie może sugerować, że spożycie suplementu diety może zastępować zrównoważoną dietę,
- nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją,
- konieczne oznaczanie jest reklamy suplementu diety informacją graficzną z tekstem „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.
Ze względu na to, że umowy reklamowe są podpisywane z wyprzedzeniem samoregulacja, która wchodzi w życie od 1 grudnia 2019 roku, dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.
Wypełnianie podjętych zobowiązań będzie monitorowane przez zespół przedstawicieli stron porozumienia, który ma się spotykać co kwartał.
Prace nad dokumentem rozpoczęły się w czerwcu 2018 roku, podczas obrad „okrągłego stołu” zorganizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Jeśli chcesz przeczytać dokument, kliknij w: „Porozumienie nadawców w sprawie rozpowszechniania reklam suplementów diety”.
Przeczytaj także: „2 mln zł kary za reklamę wyrobów medycznych”.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
Głównym założeniem porozumienia jest wyraźne rozdzielenie suplementów diety od produktów leczniczych. Regulacja przewiduje między innymi, że reklama suplementów diety:
- nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze,
- nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego,
- nie może przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych czy działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną,
- nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia,
- nie może sugerować, że spożycie suplementu diety może zastępować zrównoważoną dietę,
- nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją,
- konieczne oznaczanie jest reklamy suplementu diety informacją graficzną z tekstem „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych”.
Ze względu na to, że umowy reklamowe są podpisywane z wyprzedzeniem samoregulacja, która wchodzi w życie od 1 grudnia 2019 roku, dotyczyć będzie wszystkich reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 r.
Wypełnianie podjętych zobowiązań będzie monitorowane przez zespół przedstawicieli stron porozumienia, który ma się spotykać co kwartał.
Prace nad dokumentem rozpoczęły się w czerwcu 2018 roku, podczas obrad „okrągłego stołu” zorganizowanego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Jeśli chcesz przeczytać dokument, kliknij w: „Porozumienie nadawców w sprawie rozpowszechniania reklam suplementów diety”.
Przeczytaj także: „2 mln zł kary za reklamę wyrobów medycznych”.
Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.