Co ze stażem? KRAUM obradował nad zmianami w szkoleniu medyków
| Tagi: | Konferencja Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, KRAUM, staż podyplomowy, lekarz, lekarze, nauka, praktyka kliniczna, straż lekarski, Maciej Małecki, Maria Mrówczyńska, Mariusz Klencki |
Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum był gospodarzem posiedzenia Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM). W trakcie spotkań odbywających się od 3 do 5 grudnia przedstawiciele resortów nauki i zdrowia, Agencji Badań Medycznych oraz władz uczelni medycznych omówili najważniejsze zmiany w systemie szkolenia medyków oraz ich konsekwencje dla uczelni, studentów i systemu ochrony zdrowia.
Uczelnie przygotowują się do nowego, 5-letniego cyklu
Uniwersytet Jagielloński poinformował, że jednym z głównych tematów obrad była ewaluacja działalności naukowej. Przewodniczący KRAUM prof. Wojciech Załuska podkreślił, że uczelnie znajdują się „na progu finalnych interpretacji ocen za obecny okres ewaluacyjny” i już przygotowują się do nowego, 5-letniego cyklu, który ma rozpocząć się w 2026 roku. Jak dodał, uczelnie chcą jak najlepiej wykorzystać zasoby, aby podnosić jakość działalności naukowej i dydaktycznej.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Maria Mrówczyńska wyjaśniła, że proces oceny przebiega obecnie dwutorowo.
– Do końca 2025 roku obowiązuje dotychczasowy model z niewielkimi zmianami dotyczącymi nowych dyscyplin. Równolegle pracujemy nad zupełnie nowym modelem ewaluacji, który uwzględni postulaty środowiska. Obejmie on m.in. wydłużenie okresu oceny, zmianę sposobu przypisywania pracowników, nowe zasady liczenia osiągnięć oraz nową listę czasopism. Projekt będzie szeroko konsultowany z uczelniami – podkreśliła.
Co ze stażem?
Dużą część posiedzenia poświęcono kwestii przygotowania absolwentów kierunków lekarskich do pracy w systemie ochrony zdrowia, w tym możliwym zmianom dotyczącym stażu podyplomowego. Dyrektor Departamentu Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia prof. Mariusz Klencki przypomniał, że staż został już raz zniesiony, a program kształcenia przebudowano tak, aby szósty rok studiów miał charakter maksymalnie praktyczny.
– Obecny model stażu kosztuje ok. 1,2 mld zł rocznie. To rodzi pytanie, czy środki te są wykorzystywane optymalnie i czy obecna forma odpowiada potrzebom systemu. Uczelnie są zgodne: potrzebna jest poważna refleksja nad jego rolą i kształtem – mówił.
Wskazał również potencjalny model przejściowy: skrócenie stażu do 6 miesięcy, aby uniknąć kumulacji dwóch roczników, a następnie ewentualne podjęcie decyzji o jego całkowitym zniesieniu. Podkreślił przy tym, że staż pełni także funkcję zabezpieczenia prawnego podczas pierwszych miesięcy pracy lekarza.
Prorektor UJ ds. CM prof. Maciej Małecki, odnosząc się do projektu uchwały KRAUM w sprawie stażu, zaznaczył, że uczelnie nie inicjują jego likwidacji, ale deklarują dialog z resortem zdrowia. – Szósty rok studiów jest najdroższym rokiem kształcenia. Jeśli staż zostałby zniesiony, część środków powinna trafić do uczelni na rozwój dydaktyki klinicznej. Musimy też pamiętać o ryzyku podwojenia liczby kandydatów do rezydentur – argumentował.
Podczas posiedzenia KRAUM dyskutowano również m.in. o finansowaniu działalności dydaktycznej i naukowej oraz zadłużeniu NFZ wobec szpitali klinicznych, szczególnie pediatrycznych. Poruszono także temat wykorzystania środków z Krajowego Planu Odbudowy, które znacząco poprawiają infrastrukturę akademicką i dydaktyczną uczelni medycznych.
Ryzyko zmniejszenia finansowania Agencji Badań Medycznych
Jak dalej czytamy na stronie UJ, osobny blok dyskusji dotyczył Agencji Badań Medycznych. Profesor Małecki zwrócił uwagę na ryzyko zmniejszenia finansowania agencji w związku z proponowaną zmianą przepisu gwarantującego jej 0,3 proc. przychodów NFZ. – Zapis „do 0,3%” oznacza możliwość zmniejszenia wsparcia. Byłoby to niekorzystne, bo ABM wspiera niekomercyjne badania kliniczne, a środki przeznaczane na agencję wracają do pacjentów poprzez nowe terapie i innowacje – zaznaczył prorektor UJ ds. CM.
Posiedzenie KRAUM w Krakowie zakończyło się potwierdzeniem potrzeby dalszej współpracy między uczelniami medycznymi a resortami zdrowia i nauki w zakresie przygotowania nowych kadr medycznych, inwestycji w jakość kształcenia oraz zapewnienia stabilnego finansowania innowacji medycznych.
Przeczytaj także: „Likwidacja stażu podyplomowego – czy to ma sens?” i „Kształcenie lekarzy – trendy i wyzwania”.
