Wyślij
Udostępnij:
 
 
123RF

Lekcje o zdrowiu w programie szkolnym

Źródło: Prawo.pl
Autor: Monika Stelmach |Data: 15.01.2020
 
 
- Od początku nowego roku szkolnego wprowadzimy lekcje o zdrowiu – zapowiedział wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski. Dodał, że nie będą one odrębnym przedmiotem, ale takie zajęcia mają być elementem np. godziny wychowawczej.
W środę wiceminister zdrowia Sławomir Gadomski podał taką informację po spotkaniu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podczas którego ustalono, że od nowego roku szkolnego zostaną wprowadzone lekcje o zdrowiu, ale nie jako osobny przedmiot, ale jako lekcje prowadzone w ramach godziny wychowawczej - pisze „Prawo.pl".

Przypomnijmy, że wprowadzenie takiego przedmiotu „Wiedza o zdrowiu” jest wpisane do Narodowej Strategii Onkologicznej, która jest teraz na etapie konsultacji międzyresortowych. O jego wprowadzenie apelował Rzecznik Praw Pacjenta. Od początku, gdy pojawił się taki pomysł, Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreślało, że nie są prowadzone żadne prace dotyczące włączenia do obecnej podstawy programowej dodatkowego przedmiotu „Wiedza o zdrowiu”.

MEN tłumaczył, że nie chce wprowadzać nowego przedmiotu w szkole, bo treści dotyczące wiedzy o zdrowiu zawarte są już w obecnej podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz w przepisach prawa oświatowego.

Rzecznik praw pacjenta w swoim wystąpieniu do Ministra Zdrowia i szefa resortu edukacji podkreślał, że w szkołach jest potrzebny dodatkowy przedmiot „Wiedza o Zdrowiu”. - Obowiązujący system nauczania zapewnia wprawdzie elementy edukacji zdrowotnej, określając bloki tematyczne niektórych przedmiotów, jest to jednak niewystarczające – podkreślał Bartłomiej Chmielowiec. - Wymagając określonych zachowań zdrowotnych od obywateli, należy stworzyć narzędzie do przekazywania usystematyzowanej wiedzy, co skutkować będzie w przyszłości lepszą jakością życia i leczenia nowych pokoleń pacjentów - dodał.

Zdaniem RPP „Wiedza o Zdrowiu” powinna zakładać nabycie następujących wiedzy i umiejętności:
- zasady zdrowego trybu życia,
- prawa i obowiązki pacjenta,
- podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia,
- podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym,
- poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych),
- podstawowe zasady pierwszej pomocy,
- podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania,
- metody redukcji stresu,
- ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu,
- wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej,
- pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia.

- Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach – podkreślał RPP w rozmowie z portalem „Prawo.pl".

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2020 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe