Narodowy Fundusz Zdrowia pyta o jakość usług lekarzy

Udostępnij:
NFZ zaczyna coraz większą uwagę przywiązywać do jakości udzielanych świadczeń medycznych. Fundusz przygotowuje ankietę, za pomocą której pacjenci ocenią jakość i dostępność świadczeń w placówkach medycznych. Na pierwszy ogień pójdzie POZ.
Jak podaje Rzeczpospolita, Tadeusz Jędrzejczyk, prezes NFZ wskazał, że minister zdrowia Marian Zembala 8 września podpisał zmianę rozporządzenia ws. ogólnych warunków umów, które pozwoli brać pod uwagę jakość i dostępność świadczeń. Służyć ma temu tzw. wskaźnik korygujący, umożliwiający dodatkowe finansowanie, "coś w rodzaju premii" dla wybranych podmiotów. Jednym – ale jak podkreślił z pewnością nie jedynym - z narzędzi oceny ma być opinia pacjenta dotycząca opieki i usług.

Sylwia Wądrzyk-Bularz, PO rzecznika prasowego NFZ informuje, że NFZ planuje jeszcze w tym roku przeprowadzenie pilotażowego badania w zakresie POZ, czyli podstawowej opieki zdrowotnej (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej). Zakłada się, że począwszy od 2016 r. ankieta będzie przeprowadzana cyklicznie.

Pytania zawarte w ankiecie dotyczą głównie kwestii organizacji udzielania świadczeń np.: co jest dla Pana/Pani najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń? (uprzejmość i życzliwość osób zatrudnionych w rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez pracowników rejestracji, umiejętność przekazywania informacji przez personel medyczny, warunki lokalowe itp.). Pytania dotyczą także m.in. tego, czy pacjent w sposób zrozumiały uzyskał informacje o stanie zdrowia oraz trybie i sposobie leczenia oraz oceny dostępności do rejestracji – telefonicznej i internetowej.

Lekarze zrzeszeni w Porozumieniu Zielonogórskim już skrytykowali pomysł NFZ. Argumentują, że pacjenci anonimowo ostrzej podchodzą do oceny lekarza, a taka ocenia nie może być miarodajna.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.