41 mutacji genetycznych związanych z włóknieniem płuc

Badacze francuscy zidentyfikowali 41 mutacji genetycznych w raku płuca związanych z włóknieniem płuc. To odkrycie może prowadzić do nowych terapii w obu schorzeniach.
Odkrycia znajdują zastosowanie w nieidiopatycznym oraz idiopatycznym włóknieniu płuc. Przyczyna tego ostatniego jednak pozostaje nieznana. Badanie francuskie zostało opublikowane w Respiratory Research.

Rokowanie dla IPF jest złe a spodziewane przeżycie wynosi jedynie 3 lata od diagnozy. Zarówno IPF jak i rak płuca są związane z paleniem papierosów. IPF dodatkowo utrudnia leczenie raka płuca.

Badanie objęło 31 próbek pobranych miedzy 2011 a 2016 rokiem, 18 od chorych z IPF, 13 od chorych z nieidiopatycznym włóknieniem. Badacze przeanalizowali molekularnie 22 związanych z rakiem genów. W sumie odkryto 41 mutacji 13 genów i nieprawidłowości genetyczne w 25 próbkach. Mutacje obejmują geny MET, FGFR3, SMAD4 i CTNNB1, które potencjalnie biorą udział w procesie włóknienia.

Patronat naukowy portalu:

prof. dr hab. n. med. Halina Batura-Gabryel, kierownik Katedry i Kliniki Pulmonologii, Alergologii i Onkologii Pulmonologicznej Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu