Specjalizacje, Kategorie, Działy
123RF

Rzecznik Praw Pacjenta – pierwszy rejestr zdarzeń niepożądanych

Udostępnij:
Zdecydowaną większość zgłoszeń od pacjentów stanowią zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. Najmniej było problemów organizacyjnych.
Od stycznia 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta rozpoczął rejestrowanie zdarzeń niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów. Wdrożenie kompleksowego systemu rejestrowania i ewaluacji zdarzeń niepożądanych jest niezwykle istotne dla poprawy standardów bezpieczeństwa pacjenta. Mimo trwających prac legislacyjnych nad projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta RPP podjął decyzję o wykorzystaniu dostępnych narzędzi i rozpoczęciu działań poprawiających bezpieczeństwo pacjentów. Prace nad systemem rejestrowania trwały od 2021 r.

– Tylko odpowiednie raportowanie, gromadzenie i analiza danych na ten temat zdarzeń niepożądanych pozwoli na wdrożenie właściwych działań naprawczych. Poprawę bezpieczeństwa pacjenta uznaję za jedno z kluczowych wyzwań. W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowaliśmy 374 zgłoszenia – powiedział Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

Zdecydowaną większość zgłoszeń (320) od pacjentów stanowią zdarzenia niepożądane o charakterze klinicznym, czyli związane bezpośrednio z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. Następną kategorię stanowią zdarzenia pozostałe (37), np. upadek, czy samowolne oddalenie się pacjenta. Najmniej (17) dotychczas zarejestrowaliśmy zdarzeń organizacyjnych, związanych np. z niedostateczną obsadą kadrową czy błędami lub brakami w dokumentacji.

Zebranie odpowiedniej ilości danych umożliwi ich analizę, zdefiniowanie aktualnych problemów, w związku z czym wesprze wdrażanie odpowiednich środków naprawczych w podmiotach leczniczych. Zgłoszenia są również analizowane pod kątem potencjalnych naruszeń praw pacjenta, a w uzasadnionych przypadkach podejmowane są przez rzecznika odpowiednie działania.

Raportowanie i analiza danych dotyczących zdarzeń niepożądanych to jeden z najistotniejszych kroków w kierunku poprawy bezpieczeństwa pacjenta zarówno w skali systemowej, jak i w bieżącym zarządzaniu podmiotami leczniczymi. To podstawa do identyfikowania obszarów problemowych i wdrażania działań niwelujących zagrożenia dla pacjentów.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.