Specjalizacje, Kategorie, Działy
Wyślij
Udostępnij:
 
 
Ciągłe stosowanie PPI może powodować ostre zapalenia żołądka i jelit
Źródło: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2755852
Autor: Alicja Kostecka |Data: 02.12.2019
 
 
Francuscy naukowcy twierdzą, że ciągłe stosowanie inhibitorów pompy protonowej (PPI) może powodować ostre wirusowe zapalenie żołądka i jelit.
PPI, które są szeroko przepisywane, zmniejszają wydzielanie kwas w żołądku poprzez blokowanie enzymu, który go wytwarza. Ale zmniejszenie wydzielania kwasu solnego sprawia, że żołądek może być bardziej narażony na patogeny żołądkowo-jelitowe i osłabiać układ odpornościowy.

Chociaż PPI są ogólnie uważane za bezpieczne, wiele badań wykazało związek między długotrwałym stosowaniem PPI a działaniami niepożądanymi, takimi jak złamania związane z osteoporozą, niedobór witaminy B12, choroby nerek i infekcje, w tym infekcje jelitowe wywołane przez Clostridium difficile.
Aby sprawdzić, czy PPI zwiększają ryzyko ostrej infekcji jelitowej, naukowcy przeanalizowali bazę danych dotyczących wydawania leków z aptek w miesiącach zimowych, kiedy infekcje są najczęstsze. Baza ta zawierała dane z 7000 aptek we Francji i obejmowała około 30% populacji francuskiej.

Dla każdego pacjenta, który przyjmował IPP nieprzerwanie zimą na przełomie 2015-2016, badacze znaleźli trzech pacjentów, którzy nie stosowali tych leków i którzy mieli podobny profil pod względem wieku i płci.
Do badania włączono 233 596 ciągłych użytkowników PPI i 626 887 nie stosujących PPI. Średni wiek pacjentów wynosił 70 lat. Naukowcy odkryli, że co najmniej jeden przypadek ostrego zapalenia żołądka i jelit występował u każdego z 3131 użytkowników PPI, w porównaniu z 4327 użytkownikami niestosującymi PPI. Po uwzględnieniu wieku, płci i leczenia najczęstszych schorzeń przewlekłych (cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe, obturacyjne choroby dróg oddechowych i stany wymagające leków psychotropowych) odkryli znaczący związek między stosowaniem PPI a ostrym zapaleniem żołądka i jelit (ryzyko względne, 1,81).
Odkryli również istotny związek między wiekiem a stosowaniem antagonistów receptora histaminy 2 (skorygowane ryzyko względne, 2,08). Stwierdzili także znaczący związek między stosowaniem PPI a wiekiem, najwyższe ryzyko występowało u starszych pacjentów (w wieku 45–64 lat) a najwyższe ryzyku u młodszych pacjentów (w wieku 0–14 lat i 15–44 lat).
 
Patronat naukowy portalu:
prof. Grażyna Rydzewska, Kierownik Kliniki Gastroenterologii CSK MSWiA
Redaktor prowadzący:
Dr hab. n. med. Piotr Eder, Katedra i Klinika Gastroenterologii, Żywienia Człowieka i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
 
© 2019 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe