NIK krytycznie o inwestycjach budowlanych ochrony zdrowia

Udostępnij:
Z 47 realizowanych obecnie programów wieloletnich z zakresu inwestycji budowlanych, NIK skontrolowała siedem, w tym obszary szkolnictwa wyższego i ochrony zdrowia. Tylko w dwóch nie stwierdzono istotnych uchybień.
NIK zauważa, że większość inwestorów nie działała wystarczająco skutecznie na rzecz prawidłowego przygotowania, planowego przebiegu oraz terminowego i sukcesywnego oddawania do użytku obiektów powstających w ramach wieloletnich programów budowlanych. Choć inwestorzy posiadali kompletną i aktualną dokumentację, a wykonawców robót budowlanych wybierano zgodnie z prawem, to poszczególne inwestycje były mocno opóźnione. Przyczynił się do tego nieskuteczny nadzór oraz słabe wykorzystywanie przyznanych środków publicznych.

Tylko w dwóch inwestycjach – na siedem skontrolowanych – nie stwierdzono istotnych uchybień, co pozwoliło pozytywnie ocenić ich przygotowanie i realizację. To budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz przebudowa i rozbudowa Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Na pozostałych skontrolowanych inwestycjach wykryto szereg mniejszych lub większych nieprawidłowości, które wpływały na terminowość prac, powodując opóźnienia w realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych i niepełne wykorzystanie środków finansowych.

Oprócz pozytywnie ocenionych przebudowy Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie oraz przebudowy i rozbudowy Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku realizacja pozostałych pięciu skontrolowanych programów powinna zostać zakończona, zgodnie z pierwotnie planowanymi terminami, do końca 2014 r. Niestety programy były realizowane przewlekle, a daty ich zakończenia zmieniane.

W przypadku trzech programów termin zakończenia zmieniano dwa razy. Najkrótsza realizacja programu to zaplanowany na cztery lata – Wieloletni Program Medyczny Rozbudowy i Przebudowy Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy (8 lat od dnia rozpoczęcia przedsięwzięcia jako inwestycji wieloletniej). Najbardziej zapóźniona natomiast jest Budowa Kampusu 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego, która trwa od 17 lat. NIK ocenia jednak tę inwestycję pozytywnie, ponieważ realizacja poszczególnych zadań odbywa się zgodnie z założeniami, a wydłużanie prac wynikało z rozszerzania inwestycji, a nie z opóźnień wykonania.

NIK zauważa, że niewłaściwe zorganizowanie procesu inwestycyjnego, już na etapie przygotowania inwestycji, a także w trakcie ich realizacji, powodowało niepełne wykorzystywanie zapewnionych środków finansowych. Obiekty były nieterminowo przekazywane do użytkowania, co z kolei opóźniało ich wyposażenie i zagospodarowanie.

Łączna wartość kosztorysowa inwestycji realizowanych w ramach siedmiu skontrolowanych programów wieloletnich wyniosła prawie 4 mld 330 mln zł. Na ich realizację do końca 2014 r., choć wówczas większość inwestycji powinna już być zakończona, wydano łącznie ponad 2 mld 400 mln zł, czyli ok. 55 proc. wartości kosztorysowych. Najmniej zapisanych środków, tylko nieco ponad 2 proc., uruchomiono na budowę nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego Kraków - Prokocim.

Zdaniem NIK, aby wyeliminować stwierdzone nieprawidłowości, minister zdrowia oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego powinni wzmocnić nadzór nad realizacją zadań w ramach programów wieloletnich, w tym przede wszystkim nad efektywnym wykorzystaniem przeznaczonych na ten cel środków budżetowych.
W opinii NIK środki publiczne powinny być przekazywane na finansowanie inwestycji budowlanych, które są prawidłowo przygotowane do realizacji, a ich inwestorzy posiadają uzgodnione programy inwestycji.
Poprawę realizacji wieloletnich programów z zakresu inwestycji budowlanych przyniesie również zwiększenie ministerialnej kontroli nad inwestorami, którzy nadzorują przebieg realizacji poszczególnych zadań.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.