Archiwum

Pionierskie badania opinii pacjentów

Udostępnij:
Rozpoczyna się nowatorska inicjatywa na rzecz jakości opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa. Diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów mają służyć kilkumiesięczne kompleksowe badania opinii pacjentów prowadzone we współpracy z CBOS. Wyniki zostaną ogłoszone na majowym Kongresie dla Szpitali, którego organizatorem jest TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych z Grupy PZU.
– Zbieramy opinie osób, które faktycznie korzystały w ostatnim czasie z opieki szpitalnej, a nie – jak to bywa przy okazji podobnych badań – opinie ogółu respondentów. Sondaż ma służyć określeniu źródeł ewentualnych problemów. Pytamy więc o systemowe rozwiązania, o czas oczekiwania na planowaną operację lub zabieg, a także o warunki w szpitalu oraz ocenę lekarzy i personelu – mówi prezes TUW PZUW Rafał Kiliński.

Uzupełnieniem sondażu jest pilotażowy projekt ankietowania pacjentów realizowany także wraz z CBOS w kilku szpitalach. Ma on dać odpowiedź na szczegółowe pytania dotyczące tych konkretnych placówek.

– Rezultaty są obiecujące. Papierowe ankiety wypełnia ponad połowa pacjentów. Wprowadzamy je także w wersji elektronicznej, aby porównać, która forma jest najdogodniejsza – wyjaśnia dyrektor Biura Zarządzania Ryzykiem Medycznym TUW PZUW Piotr Daniluk.

To element szerszego projektu Szpital 360, który TUW PZUW prowadzi we współpracy z Rzecznikiem Praw Pacjenta. Projekt scala diagnozę problemów i zagrożeń z działaniami, które mają tym problemom zapobiegać. Łączy wizytacje medyczne w szpitalach i badania opinii pacjentów ze szkoleniami dla lekarzy i personelu medycznego oraz wsparciem szpitali w inwestycjach na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa pacjentów. Wyniki sondażu i ankiet zostaną ogłoszone na Kongresie dla Szpitali.

– Prezentacja będzie przyczynkiem do dyskusji, jak poprawiać jakość opieki zdrowotnej, a dzięki temu zapobiegać błędom medycznym, zakażeniom i innym niepożądanym zdarzeniom. Ich konsekwencje dotykają nie tylko pacjentów, lecz stają się także coraz większym problemem dla szpitali ze względu na coraz wyższe kwoty zasądzanych odszkodowań – zwraca uwagę prezes Kiliński.

TUW PZUW, jako towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, kładzie nacisk na minimalizowanie ryzyka. Ta forma ubezpieczeń opiera się na solidarności i współpracy ubezpieczonych, którzy są jednocześnie członkami towarzystwa, a nie na działalności dla zysku.

– Zapobieganie niepożądanym zdarzeniom jest korzystne nie tylko dla ubezpieczonych szpitali. Ma służyć zwłaszcza pacjentom. Ból czy cierpienie trudno zrekompensować pieniędzmi. Dlatego, jak w medycynie, trzymamy się zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, a więc lepiej przewidywać zagrożenia i im przeciwdziałać, niż zmagać się z ich skutkami – tłumaczy Rafał Kiliński.

Jego zdaniem troska o jakość opieki zdrowotnej i bezpieczeństwo pacjentów wymaga szerokiej współpracy i korzystania z różnych doświadczeń.

– Z taką intencją chcielibyśmy zorganizować na kongresie okrągły stół ochrony zdrowia. Mamy nadzieję na udział bardzo różnych środowisk, zarządzających i zarządzanych, lekarzy i menedżerów, przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej oraz organizacji pacjentów – dodaje prezes TUW PZUW.

Tekst dyrektora do spraw relacji zewnętrznych TUW PZUW Piotra Bugajskiego opublikowano w „Menedżerze Zdrowia” 1–2/2024.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.