Wyślij
Udostępnij:
 
 
Archiwum

Raport „Top Disruptors in Healthcare”

Źródło: Menedżer Zdrowia/Ligia Kornowska/KL
Autor: Krystian Lurka |Data: 18.01.2020
 
 
Polska Federacja Szpitali oraz Młodzi Menedżerowie Medycyny pod patronatem „Menedżera Zdrowia” i „Kuriera Medycznego” stworzyli raport będący inwentaryzacją polskich start-upów medycznych. Po co? Jest wiele firm, które chcą inwestować w obiecujące start-upy, a także mnóstwo placówek medycznych interesujących się innowacyjnymi rozwiązaniami. Okazuje się jednak, że nie jest im łatwo nawiązać współpracę. Udostępniamy dokument w pdfie. Premiera raportu odbyła się podczas „Priorytetów 2020”.
Tekst Ligii Kornowskiej, dyrektor zarządzającej Polskiej Federacji Szpitali:
- Raport jest bazą informacji o rynku i podstawą do rozmów między stronami, ułatwi budowanie partnerstw i będzie wspierać zarówno start-upy w osiągnięciu ich aktualnych celów, jak i szpitale, firmy medyczne oraz fundusze inwestycyjne. Został sporządzony na podstawie ankiety składającej się z 20 pytań, dzięki którym czytelnicy raportu będą mogli się zorientować, jakie rozwiązanie oferuje dany start-up, na jakim jest etapie rozwoju i czego najbardziej potrzebuje.

Co z nich wynika?
Poniżej przedstawiam podstawowe statystyki stworzone na bazie odpowiedzi ankietowych 74 start-upów posiadających rozwiązania dla podmiotów leczniczych i lekarzy. Zaprezentuję również kilka z nich.

Zdecydowana większość, bo aż 78,4 proc. start-upów biorących udział w ankiecie działa w charakterze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, 12,2 proc. start-upów to spółki akcyjne, 4,1 proc. to nieformalne grupy robocze. W formie spółki cywilnej, spółki jawnej, jako jednoosobowa działalność gospodarcza i w ramach akceleratora działa po 1,4 proc. z nich.



Ponad jedna trzecia respondentów jest na etapie ekspansji – są to stabilne start-upy, które pracują obecnie nad pozyskaniem kolejnych klientów i dalszym rozwojem produktu. Na przeciwległym biegunie, czyli na etapie PoC – stworzenia produktu, który nie spełnia jeszcze podstawowych wymagań klientów, jest 16,2 proc. start-upów. Firm trochę bardziej zaawansowanych, posiadających gotowy produkt, jest 28,4 proc., natomiast na etapie komercjalizacji – 17,6 proc.



Zdecydowanie najwięcej start-upów, bo aż 45,9 proc., posiada rozwiązania telemedyczne. Jest to prawdopodobnie powiązane z odpowiedzią w zakresie urządzeń medycznych – 35,1 proc. Warto zwrócić uwagę, że dużo start-upów obecnie zajmuje się sztuczną inteligencją (29,7 proc.) oraz danymi medycznymi (39,2 proc.). Niestety żaden z respondentów nie zajmuje się technologią blockchain w ochronie zdrowia.

Zdecydowana większość start-upów, bo aż 93,2 proc., deklaruje, że ma opracowany model biznesowy dla swojego rozwiązania. Ta odpowiedź jest tym bardziej interesująca, jeśli zestawimy ją ze statystykami dotyczącymi etapów rozwoju start-upów – prawie połowa z nich jeszcze nie weszła w okres komercjalizacji produktu.



Poziom finansowania start-upu opierający się na zbieraniu funduszy własnych i rygorystycznym podejściu do kosztów oraz zarządzania płynnością cechuje 16,2 proc. respondentów. Ponad połowa start-upów ma fundusze do 2 mln zł, w tym 6,8 proc. do 500 tys. zł, 13,2 proc. między 500 tys. a 1 mln zł i 17,6 proc. między 1 mln a 2 mln zł. Nieco ponad jedna czwarta respondentów określa swój poziom finansowania w przedziale od 2 mln do 10 mln zł. Ponad 10 proc. ma finansowanie na poziomie 10 mln zł i więcej.



Zdecydowana większość start-upów – 83,8 proc. – poszukuje dodatkowych źródeł finansowania. Kwoty te oscylują od 500 tys. zł do 40 mln zł.



Większość badanych start-upów deklaruje zainteresowanie ekspansją na rynki zagraniczne. Aktualnie jednak aż 60,8 proc. respondentów nie jest obecnych komercyjnie na rynkach poza Polską. Zarejestrowany przychód ze sprzedaży na rynkach zagranicznych posiada nieco ponad jedna piąta start-upów, 20,3 proc. ma podpisane listy intencyjne z partnerami zagranicznymi, a 14,9 proc. ma podpisane umowy komercyjne.



Przykłady start-upów
Najwięcej rozwiązań w formie start-upów obserwujemy w dziedzinie telemedycyny. Możemy tutaj wymienić takie firmy jak Higo, która oferuje zdalne urządzenie pozwalające na badanie otoskopowe, osłuchiwanie płuc, nagrywanie kaszlu i kilka innych podstawowych czynności, Sensorium, która posiada system telemedyczny do diagnostyki wysięku opłucnowego, Aisens – zdalne monitorowanie rehabilitacji dzięki urządzeniu, które rejestruje ruchy ciała. AioCare oferuje urządzenie do monitorowania i kontrolowania chorób płuc, takich jak astma czy POChP, a Stethome stworzył telemedyczny stetoskop, który może pomóc pacjentom samodzielnie osłuchiwać płuca, ale także wesprzeć lekarzy przy diagnozie ze względu na wbudowane algorytmy sztucznej inteligencji określające charakter patologicznych szmerów.

W ostatnim czasie zwiększa się liczba start-upów, które zajmują się sztuczną inteligencją – przykładami mogą być firmy BrainScan czy CancerCenter, które wykorzystują algorytmy do przyspieszania i poprawy jakości pracy lekarzy radiologów oceniających badania obrazowe. Sztuczną inteligencję mającą wspierać lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, lekarzy onkologów i lekarzy diagnozujących choroby rzadkie wykorzystuje w swoich produktach firma Saventic, a algorytmy określające prawidłowość zapisu EKG dostarcza Cardiomatics.

Wiele start-upów posiada rewelacyjne rozwiązania do zastosowania w szpitalu. Przełomowe wydają się szybkie testy określające antybiotykooporność firmy Biolumo. Spółka UnitDoseOne oferuje automatyczną aptekę szpitalną, a Aurero kompleksowe zarządzanie podmiotami leczniczymi i ośrodkami badań klinicznych. Usecrypt gwarantuje cyberbezpieczeństwo na najwyższym poziomie, natomiast firma MedVC umożliwia nagrywanie operacji, a także przekazywanie obrazu między salą operacyjną a salą konferencyjną w najwyższej jakości. Firma GlucoActive obiecuje już w 2020 r. wprowadzić na rynek rewelacyjne urządzenie do bezbolesnego badania cukrzycy.

O tych i o innych start-upach mogą państwo przeczytać w raporcie „Top Disruptors in Healthcare”. Znajdują się w nim też dokładne statystyki dotyczące polskiego rynku start-upów medycznych.

Jeśli chcesz ściagnąć raport o start-upach medycznych, kliknij w: „Top Disruptors in Healthcare”.

Zachęcamy do polubienia profilu „Menedżera Zdrowia” na Facebooku: www.facebook.com/MenedzerZdrowia i obserwowania kont na Twitterze i LinkedInie: www.twitter.com/MenedzerZdrowia i www.linkedin.com/MenedzerZdrowia.
 
© 2020 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.
PayU - płatności internetowe