Specjalizacje, Kategorie, Działy
Partner serwisu
Wyślij
Udostępnij:
 
 
123RF

Zdrowa roślinna dieta obniża ryzyko raka piersi

Redaktor: Monika Stelmach |Data: 20.06.2022
 
 
Tagi: dieta, rak piersi
Dane na temat 65 tys. kobiet obserwowanych przez ponad 20 lat wskazują na korzystne działanie diety roślinnej w prewencji różnych typów raka piersi. Ważne jest jednak, aby była to nie tylko roślinna, lecz także zbilansowana i zdrowa dieta.
O tym, że jedzenie wpływa na ryzyko raka, mówi się już od dawna, jednak nie zawsze do końca wiadomo, co najlepiej jeść, a czego unikać.

Naukowcy przyjrzeli się więc diecie ponad 65 tys. kobiet po menopauzie obserwowanych przez ponad 2 dekady, aby sprawdzić, jak składniki diety wpływają na zagrożenie rakiem piersi.

Obszerne badanie wskazało na 14 proc. redukcję ryzyka tego typu nowotworów przy zdrowej diecie roślinnej. Jednak oparty na roślinach styl żywienia niesprzyjający zdrowiu podnosił zagrożenie średnio o 20 proc. Wyniki były spójne w przypadku wszystkich typów nowotworów piersi.

– Rezultaty te pokazują, że zwiększenie spożycia korzystnych składników roślinnych i ograniczenie konsumpcji mniej zdrowych pokarmów roślinnych oraz zwierzęcych może pomóc w zabieganiu wszystkich typów raka piersi – podkreśla Sanam Shah z Uniwersytetu Paris-Saclay.

Badanie zostanie zaprezentowane w trakcie NUTRITION 2022 LIVE ONLINE – flagowej konferencji American Society for Nutrition, która odbyła się od 14 do 16 czerwca.

Jego autorzy przypominają, że niektóre wcześniejsze badania wskazywały na korzystne działanie diety roślinnej, lecz wyniki były dosyć niespójne. Co więcej, nie sprawdzano zwykle działania różnych składników.

Tymczasem badacze z Francji rozdzielili dietę roślinną na dwie grupy – zdrową (opartą m.in. na pełnym ziarnie, owocach, warzywach, orzechach, roślinach strączkowych, oleju roślinnym, kawie czy herbacie) oraz niezdrową (zawierającą m.in. dużo soków owocowych, przetworzonego ziarna, ziemniaków, czy słodzonych napojów i deserów).

– Nasze badanie wyróżnia się tym, że uwzględniliśmy jakość roślinnych składników, na czym nie skupiali się autorzy wcześniejszych analiz różnych stylów żywienia. Przez porównanie zdrowej i niezdrowej diety roślinnej oraz diety opartej na produktach zwierzęcych, dokładnie sprawdziliśmy żywienie uczestników, uwzględniając prozdrowotne działanie różnych grup produktów – podkreśla badaczka.

Naukowcy zwracają uwagę, że w ich analizie żywienie oparte na roślinach nie oznacza ścisłej diety wegańskiej czy wegetariańskiej, ale raczej styl odżywiania z naciskiem na roślinne składniki.

Podkreślają jednocześnie, że potrzebne są dalsze badania sprawdzające wpływ diety w różnych populacjach, m.in. po to, aby określić zależności przyczynowo-skutkowe.

 
Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Chemioterapii, Klinika Onkologii Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
 
facebook linkedin twitter
© 2022 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.